Visma eAccounting Review (4 sterren)

Gemiddelde leestijd: 50 minuten

In de Visma eAccounting review proberen we alles onder de aandacht te brengen. Zo zullen we eerst bekijken voor wie Visma eAccounting geschikt is. Welke functionaliteiten het heeft en ook wat de prijs ervan is. Uiteindelijk gaan we het hebben over de werking. Daarna kunnen we de voor- en nadelen benoemen.

Dit alles zorgt ervoor dat er een zo betrouwbare review tot stand komt, waarin alle voor- en nadelen tegen elkaar zijn afgewogen. Heb je nog geen account bij Visma eAccounting? Maak deze dan eerst aan. Zo kan je zelf ook kijken wat jouw bevindingen zijn en deze eens vergelijking met wat hier staat geschreven.

Start Jouw Gratis Proefabonnement bij Visma eAccounting

  1. Ga naar de website via onderstaande button.
  2. Vul jouw gegevens in.
  3. Log in om even rond te kijken.
  4. Bepaald of dit voor jou het juiste boekhoudprogramma is.
  5. Stel je vragen gerust bij onduidelijkheden.
  6. 1 jaar gratis voor startende ondernemers.
Gratis Starten Met Visma eAccounting

Dan nu de inhoudsopgave om je te helpen navigeren door deze blog.

Inhoudsopgave

Voor wie is Visma eAccounting geschikt?

Om te kijken voor wie Visma eAccounting geschikt is kijken we op de website van Visma eAccounting. Daar maken ze onderscheid in zes doelgroepen:

  • ZZP’er
  • MKB’er
  • Vereniging of stichting
  • Starters
  • Overstappers
  • Accountancy

Je zou kunnen stellen dat dit nogal breed is, daarom geeft Visma eAccounting een ook specifiekere doelgroep aan. Deze classificatie is eenvoudig te maken door te kijken welke diensten ze nog meer leveren naast het boekhoudprogramma.

Hierbij moet je denken aan een klusbedrijf, voorbeelden zijn een schilder, timmerman, tegelzetter, stratenmaker, hovenier, enzovoorts. Zij kunnen met Visma eAccounting bijvoorbeeld eenvoudig facturen versturen. Daarnaast hebben ze ook geautomatiseerde oplossingen voor bedrijven met een pinapparaat. Een eigen oplossing die ze nog aanbieden is de Visma Webshop of een koppeling hiermee. Dus richten ze zich ook op ondernemers met een webshop.

Voor het MKB is vaak de module voorraadbeheer interessant. Bij Visma eAccounting heb je een compleet boekhoudprogramma dat is aan te vullen met extra modules. Daarom is het ook vaak interessant. Groeit jouw onderneming? Dan heb je met Visma eAccounting de mogelijkheid om mee te groeien qua boekhouden en bedrijfssoftware.

Welke functies heeft Visma eAccounting?

Welke functies toegankelijk zijn voor jou is afhankelijk van het abonnement dat je neemt. Bekijk hier de mogelijkheden en abonnementsvorm bij Visma eAccounting. Hieronder gaan we even kort in op alle mogelijke functies bij Visma eAccounting. We maken hierbij een indeling van:

  • Standaardfunctionaliteiten
  • Uitbreidingen
  • Koppelmogelijkheden

Standaardfunctionaliteiten

Online samenwerking met accountant of boekhouder

Veel accountants en boekhouders werken ook met Visma eAccounting. Zodra je een account hebt kan je daarna eenvoudig samenwerken met je accountant of boekhouder. Zo hoef je niet meer jouw facturen en bonnetjes te verzamelen om vervolgens naar jouw accountant of boekhouder te sturen. In de praktijk is dit voor beiden een ideale oplossing. Het werkt sneller en efficiënter.

Gratis hulp & ondersteuning

Kom je ergens niet uit of heb je even een vraag? Dan is Visma eAccounting van maandag tot en met vrijdag telefonisch bereikbaar vanav 9.00 uur tot 17.00 uur. Daarnaast is er ook een online hulp te vinden in de vorm van een Helpcentre. Hierbij moet je denken aan:

  • Uitleg over de werking van Visma eAccounting
  • Antwoorden op jouw veelgestelde vragen
  • Korte instructievideo’s
  • Berichten sturen naar een supportmedewerker.

En dat is niet het enige. Er is zelfs een community forum voor ondernemers. Dus als jij vragen of bevindingen wil gaan delen met ondernemers kan je dat hier doen.

Alle voordelen van werken in de Cloud

Visma eAccounting is een online boekhoudprogramma. Dat betekent dat je automatisch updates krijgt en werkt met de meeste recente softwareversie. Het belangrijkste en grootste voordeel is dat je geen zorgen meer hoeft te maken over back-ups. Dit wordt namelijk voor jou veilig opgeslagen. Het laatste voordeel is dat je altijd toegang hebt tot je boekhouding zolang je maar een internetverbinding hebt.

Twee taalkeuzes

Wil je in het Nederlands of Engels aan de slag met Visma eAccounting? Dit is eenvoudig bij de instellingen van je account te wijzigen. Deze extra optie kan handig zijn als je bijvoorbeeld een buitenlander in dienst hebt.

Facturen maken en versturen

Je kan bij Visma eAccounting onbeperkt facturen maken en versturen. Dit gaat eenvoudig direct vanuit de software. Hierbij moet je denken aan:

  • Een mail versturen
  • Opslaan als PDF
  • E-factuur versturen

Hierbij is goed om te weten dat er bij het versturen van e-facturen wel kosten aan verbonden zijn. Maar dit brengt ook voordelen met zich mee. Lees er meer over bij e-Facturatie.

Facturen versturen naar groepen

Het is mogelijk en meerder facturen te versturen naar groepen. Zo kan je snel en eenvoudig een groot aantal facturen versturen.

Facturen periodiek versturen

Stuur je dezelfde klant steeds dezelfde factuur? Denk bijvoorbeeld aan abonnementen of contracten. Dan kan je eenvoudig klanten periodiek factureren, zodat je niet steeds opnieuw een factuur moet gaan maken.

Versturen en maken van betalingsherinneringen

Een factuur die nog niet betaald is? Maak dan in Visma eAccounting een betalingsherinnering en stuur deze vervolgens op.

Gebruik maken van kostenplaatsen

Wil je omzet en kosten registreren en hier dieper op ingaan dan het gebruik van grootboekrekeningen? Dan kan je gebruik maken van kostenplaatsen om een beter inzicht te krijgen.

Beheren van je debiteuren

Je verstuurt jouw facturen en daarna moet het geld nog ontvangen worden. Door je bankafschriften te verwerken in je boekhouden kom je erachter welke facturen nog niet betaald zijn. Zo krijg je een duidelijk overzicht van de nog openstaande facturen. Vanuit dit overzicht stuur je gemakkelijk een betalingsherinnering.

Vaste activa verdeling en afschrijving

Bij een aanschaf van boven de €450 en het betreft een bedrijfsmiddel dat langer dan één jaar mee gaat. Dan hebben we het over vaste activa en dit wordt gewaardeerd op de balans. Vervolgens krijg je dan te maken met afschrijvingskosten. Dit alles: de verdeling, afschrijvingskosten, aanschafwaarde kan in Visma eAccounting automatisch voor je verzorgt worden.

Kosten en opbrengsten aan project toewijzen

Vaak heb je te maken met projecten en wil je gaan bijhouden hoe het project loopt. Dit begint met het toewijzen van kosten en opbrengsten aan dat project. Zo kan je monitoren of alles nog verloopt zoals gepland.

Transitorisch boeken

In het kort: Soms heb je te maken met vooruit betaalde bedragen of vooruit ontvangen bedragen. Deze hebben betrekking op een latere periode. Dit noemen we transitorisch boeken.

E-facturatie

Met e-facturatie worden elektronische facturen bedoeld. Weet goed dat e-facturatie verder gaat dan alleen het versturen van een mail met PDF-factuur. Het is zo dat e-facturatie herkent wat er precies op de factuur staat. Hierdoor kan er al gelijk een boekingsvoorstel gedaan worden. Het grote voordeel is dat je dus niet meer hoeft over te typen. Voor e-facturatie betaal je geen abonnementskosten, maar per ontvangen en verzonden factuur.

Meer informatie over e-facturatie bij Visma eAccounting.

Print en postservice van facturen

Het printen en versturen van facturen kan je bij Visma eAccounting uitbesteden. Zo hoef jij niet meer jouw facturen te printen, adresseren en in een envelop te doen. Dit bespaart je veel tijd en een hoop gedoe. Bovendien zal met de print en postservice de factuur doorgaans sneller bij je klant terecht komen. Voor het gebruik van deze service brengt Visma eAccounting tarieven in rekening per factuur. Heeft jouw klant geen e-facturatie en wil hij graag facturen per post. Dan is dit een interessante optie.

Meer informatie over print en postservice.

Scannen van bonnetjes en inkoopfacturen

Gebruik de gratis Visma Scanner app om foto’s van je bonnetjes te maken of inkoopfacturen. Door dit te toen komen deze bonnetjes en facturen direct in je administratie.

Vreemde valuta

Je kan gebruik maken van verschillende valuta. Dit houdt in dat bij betalingen in vreemde valuta dit automatisch geherwaardeerd wordt. Een slimme functie, want niet elk boekhoudprogramma heeft dit.

ICP-opgave

Doe je zaken met het buitenland? Daarmee wordt bedoeld het verkopen van goederen en diensten aan landen buiten Nederland. Dan ben je verplicht om een opgaaf te doen van intracommunautaire prestaties. Dit wordt ook wel de ICP-aangifte genoemd. Uiteraard heeft Visma eAccounting hier een eenvoudige oplossing voor.

Koppeling met je bank

Je hoeft niet meer handmatig je banktransacties te verwerken. Hiervoor is er een automatische bankkoppeling die dit voor je doet. Op dit moment is er een automatische bankkoppeling mogelijk met ABN AMRO, bunq, ING, Rabobank en Triodos Bank. Transacties komen dan elke werkdag in Visma eAccounting terecht. Het betalen van inkoopfacturen vanuit je bank kan ook volledig worden ge-automatiseert. Hiervoor moet je wel bij de Rabobank of bunq zitten.

Lees meer over het koppelen van je bank.

Importeren van jouw banktransacties

Zit je bij een bank waarvan geen directe koppeling mogelijk is? Dan kan je eenvoudig jouw banktransacties importeren. Doet doe je door het bankbestand te downloaden bij je bank. Vervolgens ga je in Visma eAccounting dit bestand importeren. Zo komen dan alle transacties in jouw boekhouding terecht.

Btw-aangifte

Door het goed voeren van je administratie, heb je direct jouw btw-aangifte tot jouw beschikking. Deze kan je periodiek door de koppeling met de belastingdienst automatisch versturen met één druk op de knop.

Lees meer over de btw-aangifte.

Koppeling met iZette kassa en pin

Zit je bij iZettle? Dan kan je dit koppelen met Visma eAccounting. Alle betalingen op je iZettle Reader, kassa, telefoon of tablet komen automatisch dagelijks in je boekhouding terecht. Hierdoor bespaart je veel tijd, want je hoeft niet meer handmatig de betalingen te registreren.

Meer informatie over de koppelingen tussen Visma eAccounting en iZettle.

Een eindejaarscheck

Aan het einde van het jaar moet je jouw boekjaar klaarmaken voor het volgende boekjaar. Door dit eerst eenvoudig te controleren met de Eindejaarscheck is dit zo klaar. Dit is een eenvoudig hulpmiddel om je boekhouding van het afgelopen boekjaar te controleren.

Automatische versturen van periodieke facturen

Heb je te maken met periodieke facturen? Dan stuur je deze elke maand, kwartaal, half jaar of jaar opnieuw. Je kan dit zo instellen dat deze automatisch verstuurt worden. Dit bespaart je veel tijd. Je hoeft het maar eenmalig in te stellen.

Budgetten opstellen en periodevergelijkingen

Beter inzicht in je uitgaven? Dat is mogelijk met budgetten opstellen. Weet je nog niet exact het bedrag wat je wilt instellen qua budget. Dan kan je ook eerst een periodevergelijking doen.

Direct opvragen van grootboekkaarten

Het opvragen van grootboekkaarten geeft je inzicht. Hierdoor kan je per grootboekkaart kijken wat er exact gebeurt is. Deze zijn eenvoudig en direct op te vragen.

Direct zichtbaar van gebruikte saldo grootboekrekening in mutatieregels

Inzicht in je gebruikte saldo grootboekrekening zodat je eenvoudig kan zien welke grootboekrekening je gebruikt en jouw saldo kan zien.

Boeken van transitorische verkoopfacturen

Net zoals kosten trasitorisch verdelen, kan je ook jouw verkoopfacturen transitorisch boeken. Heeft jouw omzet betrekking op een andere periode. Dan is dit een ideale tool om in te zetten.

Uitbreidingen

Offertes & orders

Wil je jouw verkoopproces automatiseren dan is de module offerte & orders hiervoor geschikt. Zo kan je eerst een offerte of een orderbevestiging versturen. Bij Visma eAccounting werkt alles hierom heen geautomatiseerd, zoals:

  • Direct mailen of afdrukken van je offerte.
  • Offerte omzetten naar orderbevestiging.
  • Offerte of order eenvoudig omzetten naar een factuur.
  • Voorraad wordt automatisch bijgewerkt.

Meer over de module offerte & orders.

Urenregistratie

De module urenregistratie zorgt ervoor dat je eenvoudig jouw uren kunt gaan boeken. Dit kan je zowel per dag of week instellen. De voordelen op een rijtje:

  • Uren kunnen eenvoudig omgezet worden naar een factuur aan je klant
  • Handig als je op opdrachtbasis werkt
  • Gebruikersrollen zijn in te stellen zoals projectleider en werknemer
  • Te gebruiken op je computer, mobiel of tablet
  • Beschikbaar in de gratis app van Visma eAccouning

Meer over de module urenregistratie.

Voorraad

Wil je jouw voorraad bijhouden en doe je dat nog steeds handmatig? In Visma eAccounting kan je dit gemakkelijk bijhouden. Je registreert dan de inkomende voorraadartikelen. Vervolgens worden de voorraadwijzigingen tegen inkoopprijs boekhoudkundig geboekt. Uiteindelijk kan je altijd weer een balans opmaken van je voorraad om onjuiste aantallen te corrigeren. Verder heb je:

  • Inzicht in je voorraad per artikel
  • Historisch overzicht per artikel
  • Beschikbaar op jouw mobiel, tablet of laptop

Meer over de module voorraad.

Financial Overview

Wil je beter inzicht in jouw financiële cijfers? Financial Overview stelt een uitgebreid dashboard voor je ter beschikking. Vanuit hier kan je makkelijk cijfers met elkaar vergelijken. Het is vanuit hier mogelijk om tot in detail in te zoomen op bepaalde situaties.

Meer over de module Financial Overview.

Mutatie import

Deze module is gratis inbegrepen als je wilt gaan boekhouden met Visma eAccounting. Zo kan je bijvoorbeeld eenvoudig jouw banktransacties inlezen en hoef je dit niet meer handmatig te doen. Maar denk ook aan:

  • Verkoopmutaties
  • Kasmutaties
  • Loonjournaalposten

Meer over de module mutatie import.

Website Free

Heb je nog geen website dan kan je met Website Free starten met je website. De naam zegt het al deze module is gratis voor je beschikbaar. Echter zit er wel een maximum op het aantal pagina’s. Zo kan je maximaal 5 pagina’s aanmaken. Daarna kan je overgaan op de module Website. Je kan dus in ieder geval eerst bekijken of dit je bevalt.

Website

De module website is interessant als je een professionele website wilt gaan bouwen. Deze is volledige responsive voor desktop, tablet en mobiel. Er zijn allerlei tools aanwezig om je hierbij op weg te helpen.

Meer informatie over de module website.

Webshop

Heb je geen website maar een webshop? Dan kan je deze ook eenvoudig opzetten zonder technische voorkennis. Groot voordeel hierbij is dat het gekoppeld is met je boekhouding. Dit is een ideale oplossing als je producten verkoopt op het internet.

Meer over de module webshop.

Webshop+

Doe je vanuit jouw webshop ook zaken in het buitenland? Dan is het wel zo prettig dat je ook verschillende talen kan gaan instellen. Hetzelfde geldt voor de verschillende valuta’s. Dit is mogelijk met de module webshop+. Je kan dit dan eenvoudig instellen en zo jouw professionele webshop verder uitbouwen.

Meer over de module webshop+

Koppelmogelijkheden

Staat er iets tussen en ben je op zoek naar verder automatiseren? Of gebruik je al andere software en wil je deze blijven gaan gebruiken? Dan is het aan te raden om te kijken welke koppelmogelijkheden er zijn. Visma eAccounting heeft veel mogelijkheden om andere software te koppelen aan jouw boekhouden. Zo zijn er diverse koppelen met:

  • Groothandelssoftware
  • CRM
  • Werkbonnen
  • Webshop
  • Kassa/POS
  • Betaalplatformen
  • Kredietmanagement/debiteurenbeheer

Meer informatie over alle koppelingen van Visma eAccounting.

Wat is de prijs bij Visma eAccounting?

In de blog Visma eAccounting Prijzen – overzicht vind je alle informatie al terug over de prijzen bij Visma eAccounting. We gaan er hier daarom wat korter op in. Bij Visma eAccounting zijn er drie abonnementsvormen die je kan afnemen. Ben je een startende ondernemer dan kan je Visma eAccounting 1 jaar lang gratis gebruiken. Daarnaast betaal je voor de mogelijke uitbreidingsmodules en eventuele koppelingen die je wilt realiseren. Tot slot kan je bij Visma eAccounting gebruik maken van de Visma eAccounting Autoinvoice. Hier wordt een bedrag per factuur voor in rekening gebracht.

Samenvattend houd je rekening met:

  • Gratis 1 jaar voor startende ondernemers
  • Keuze uit drie abonnementsvormen
  • Uitbreidingsmogelijkheden en koppelingen
  • Autoinvoice

Meer over de exacte prijzen over Visma eAccounting lees je in deze blog.

Hoe werkt Visma eAccounting?

Aanmaken account en administratie

Het aanmaken van een account is vrij eenvoudig. Je vult jouw gegevens in en direct na de aanmelding krijg je in jouw inbox verdere informatie om jouw account te activeren. Startende ondernemers kunnen één jaar lang een gratis proefabonnement afnemen. Ben je geen startende dan kan je Visma eAccounting 30 dagen lang gratis proef proberen.

Eenmaal ingelogd dan kan je er voor kiezen om gelijk jouw gegevens in te vullen of eerst aan de slag te gaan met de demogegevens. We kiezen er voor om te starten met de demogegevens. Zo om eerste instantie het programma uit te proberen met een oefenbedrijf waarin al gegevens staan verwerkt.

Na het kiezen van een oefenbedrijf kan zie je dat er 8 submenu’s aanwezig zijn:

  • Dashboard
  • Verkoop
  • Inkoop
  • Voorraad
  • Kas- en banktransacties
  • Boekhouding
  • Instellingen
  • Apps

Dashboard

In het dashboard zie je gelijk een overzicht van je belangrijkste cijfers. Zo is er informatie te vinden over alle verkoop- en inkoopfacturen. Deze tijdlijn laat zien wat je hebt ontvangen en verstuurd aan facturen. De tijdlijn is aanpasbaar in te stellen per week, per maand of jaren. Tevens kan je zien of deze facturen al betaald zijn of juist niet. Ook wordt het aantal verkooporders weergegeven.

Het tweede dat je ziet is de liquiditeitsprognose. Deze kan je instellen per week of per maand. Het overzicht laat zien wat je op je rekening-courant hebt staan, maar ook zie je apart weergegeven wat staat op je:

  • Kasrekening
  • Spaarrekening
  • Vreemdevulatarekening
  • Het totaal van al deze rekeningen

Het derde en tevens laatste overzicht wat je tot jouw beschikking hebt is opbrengsten, kosten en resultaat. Dit is een staafdiagram waar je een periodefilter kan opzetten. In deze periode zie je het totaal van je opbrengsten in vergelijking met jouw gemaakte kosten.

Verkoop

Bij verkoop kan je aan de slag met offertes, verkooporders, verkoopfacturen en debiteuren. Hierbij vermeld staat dan wel dat offertes en orders niet inbegrepen zijn in de standaard module. In jouw proefperiode kan je hier wel gebruik van maken.

Offertes

Bij offertes kan je al jouw offertes gaan uitbrengen. Deze kan je vastleggen en registeren. Vervolgens kan je deze versturen per mail. Na het versturen van een offerte krijg je automatisch een melding dat je de offerte verstuurd hebt. In eerste instantie was de offerte in conceptfase. Na het versturen is deze automatisch in de fase verzonden terecht gekomen.

Nadat een offerte verzonden is kan je vanuit hier verschillende acties verrichten, zoals bijvoorbeeld de offerte accepteren. Je kan er ook gelijk een verkooporder van maken en een orderbevestiging per mail versturen. De offerte komt dan in het laatste stadium terecht en dat is definitief.

Zo zijn er bij de offerte 3 fasen te onderscheiden:

  • Concept
  • Verstuurd
  • Definitief

Ook zijn er nog meer acties te kiezen bij deze fases om het gebruiksgemak beter te maken. Denk hierbij aan:

  • Offerte kopiëren
  • Factuur versturen
  • Verwijderen

Verkooporders

Bij verkooporders kan je direct orders aanmaken en deze vervolgens sturen naar jouw klanten. Ook kan je deze in concept laten om er later mee verder te werken. Zodra je de verkooporder verstuurd hebt komt deze in de fase verzonden terecht.

Bij de status verzonden vind je alle verkooporder terug die je hebt verstuurd, maar ook alle offertes waarvan je een verkooporder van hebt aangemaakt. Vanuit een verkooporder die verzonden is kan je aangegeven dat is geleverd is. Daarna kan je de verkooporder factureren en afdrukken of versturen per mail.

Zodra je gefactureerd hebt wordt er een verkoopfactuur aangemaakt en wordt deze geboekt in jouw boekhouding. De gefactureerde orders zijn terug te vinden bij de fase gefactureerd.

Bij verkooporders zijn er drie fases:

  • Concept
  • Verzonden
  • Gefactureerd

Naast bovenstaande genoemde functies en acties is het ook mogelijk om:

  • Eenvoudig te kopiëren
  • Orderbevestigingen en pakbonnen af te drukken

Facturen

Ook facturen kent drie fases:

  • Concept
  • Openstaand
  • Alle

Bij concept kan je losse nieuwe verkoopfacturen aanmaken om zo eenvoudig jouw klant snel een factuur te versturen. Vanuit de openstaande facturen kan je eenvoudig weer een creditfactuur aanmaken mocht dit nodig zijn. Dit kan je ook doen bij het overzicht alle facturen. Ook kan je verkoopfacturen annuleren of kopiëren.

Wil je een herinnering versturen? Dan doe je dat ook vanuit hier. Je krijgt dan ook de mogelijkheid om eventuele incassokosten te vermelden.

Debiteuren

Bij debiteuren kan je al jouw klanten invoeren. Hier kan je gegevens vooraf al definiëren voor je klanten. Handig als je ze nog een keer wilt gaan gebruiken. De gegevens die je kan invullen bij je klanten zijn:

  • Debiteurennummer (verplicht)
  • Debiteurnaam (verplicht)
  • Debiteurtype (verplicht, keuze uit bedrijf en particulier)
  • KvK-Nummer
  • Adres
  • Postcode (verplicht)
  • Plaats (verplicht)
  • Land
  • Taal van verkoopdocument
  • Btw-nr
  • Telefoon
  • Mobiel
  • E-mail (hier worden facturen naar verstuurd)
  • Stuur cc naar (je kan maximaal 5 andere ontvangers ingeven waar facturen naar verstuurd moeten worden)
  • Website
  • Notities

Daarnaast kan je aanvinken of de debiteur nog actief is en of er sprake is van btw verlegd.

Ook kan je nog een referentie ingeven bij een klant. Dit is doorgaans een vast contactpersoon. Hier geef je de naam, email, telefoon en mobiel in. Voor de levering van producten of diensten kan je nog een leveringsvoorwaarde ingeven en verzendmethode. En een afleveradres ingeven behoort ook tot de mogelijkheden.

Voor de betaling kan je per klant ook nog specifiek gegevens ingeven, hierbij moet je denken aan:

  • Betalingsvoorwaarden
  • Valuta
  • Betaal aan rekening
  • Klantenkorting

Wil je jouw debiteuren labelen in groepen dan kan je hiervoor een debiteurenlabel aanmaken en deze koppelen aan je debiteur.

Ook kan je jouw klant pseudonimiseren. Dit doe je als een klant jouw vraagt om zijn gegevens in jouw administratie te verwijderen terwijl je al wel gefactureerd hebt aan deze klant. Zo worden de gegevens anoniem gemaakt en de gegevens zoals NAW, email, enzovoort verwijderd.

Handige functies bij debiteuren:
  • Inzicht in de recentste verkoopfacturen
  • Direct statistieken tonen van de desbetreffende klant
  • Direct offerte, verkooporder of factuur aanmaken

Inkoop

Bij Inkoop ga jezelf aan de slag met inkoopfacturen, crediteuren en geüploade foto’s.

Inkoopfacturen

Bij het aanmaken van een inkoopfactuur vul je alle gegevens in die op je factuur vermeld staan. Concreet kom je de volgende velden tegen:

  • Crediteur (verplicht)
  • Factuurdatum (verplicht)
  • Vervaldatum (verplicht)
  • Inkoopfactuurnummer (verplicht)
  • Totaalbedrag (verplicht)
  • Btw
  • Mededeling

Ook kan je nog aanvinken of het een creditfactuur betreft en of de boekingen inclusief btw getoond moeten worden. Zodra je dit hebt ingevuld. Vul je de factuurregels in. Deze regel zal bestaan uit een rekeningnummer, omschrijving, product, bedrag exclusief btw, code en btw. Je kan meerdere factuurregels toevoegen om je inkoopfactuur nauwkeurig in te boeken.

Andere opties die vanuit hier mogelijk beschikbaar zijn o.a. een foto toevoegen, kosten transitorisch verdelen, bewaren als concept en boeken. Eenmaal ingeboekt dan heeft de inkoopfactuur de status dat het een openstaand bedrag is. Vanuit hier kan je ook de facturen openen en eventueel nog wijzigen.

De laatste status “alle” geeft inzicht in alle facturen. Vanuit dit overzicht kan je weer filteren op alle facturen, niet betaalde, gedeeltelijke betaald, alle openstaande posten en zo zijn er nog enkele statussen beschikbaar.

Crediteuren

Bij crediteuren kan je jouw relaties invoeren waar je inkopen verricht. Dit geeft dan ook een overzicht wat je per crediteur hebt openstaan. Bij het aanmaken van een crediteur zijn de volgende velden beschikbaar:

  • Crediteurennummer (verplicht)
  • Crediteurennaam (verplicht)
  • KvK-nummer
  • Adres 1
  • Postcode
  • Plaats
  • Land (verplicht)
  • Btw-nummer
  • Telefoon
  • Mobiel
  • E-mailadres
  • Website
  • Notities
  • Contactpersoon (naam, e-mailadres, telefoon, mobiel)
  • Betalingsgegevens (betalingsvoorwaarden, valuta, IBAN)
  • Buitenlandse bank (bank, land, BIC, IBAN, BBAN, Bankcode, Kostencode)

Verder kan je nog aanvinken of het de crediteur actief is en of er sprake is van een Incasso. Zodra je incasso aanvinkt dan zal de desbetreffende facturen van deze crediteur niet worden opgenomen in de betalingsbestanden voor de bank of in automatische overboekingen via een bankkoppeling.

Geüploade foto’s

Vanuit hier kan je foto’s uploaden en vervolgens koppelen aan jouw inkoopfacturen en boekstukken. De foto’s kunnen ge-upload worden via de Visma Scanner, te e-mailen of ze zijn online toe te voegen. Het overzicht kent twee statussen inkoopfacturen en bonnen. Vanuit daar kan je weer een verdiepende filter aanleggen.

Voorraad

Onder voorraad zijn de opties: artikelen, voorraadwijzigingen en voorraadinventarisatie mogelijk.

Artikelen

Hier zie je een overzicht van je artikelen en kan je nieuwe artikelen aanmaken. Deze artikelen kan je vervolgens weer gebruiken bij je offertes, facturen en/of inkoopfacturen. Van te voren leg je een aantal gegevens zoals:

  • Artikelnummer (verplicht)
  • Artikelnaam (verplicht)
  • Engelse artikelnaam
  • Notities
  • Verkoopcategorie (verplicht)
  • Eenheid (verplicht)
  • Verkoopprijs exclusief btw
  • Verkoopprijs inclusief btw
  • Margeberekening (inkoopprijs exclusief btw)
  • Artikel gelabeld met

Bij de margeberekening worden ook een aantal gegevens getoond zoals wanneer je de prijs voor het laatst gewijzigd hebt. En het contributiemarge wordt getoond zowel in bedrag als in percentage.

Je kan ook aangeven of een artikel actief of inactief is.

Voorraadwijzigingen

Bij voorraadwijzigingen kan je nieuwe inkomende artikelen en nieuwe uitgaande artikelen boeken. Ook zie je een overzicht van alle voorraadmutaties die zich hebben voorgedaan. Dit kunnen de handmatige mutaties zijn, maar ook die zijn voor uit andere acties. Andere acties kunnen zijn een verkooporder, verkoopfactuur, creditfactuur en zo zijn er nog enkele.

Dit is een uitbreidingsmodule.

Voorraadinventarisatie

Hier zie je een overzicht van voorraadinventarisaties die je hebt gedaan. Wil je een nieuwe voorraadinventarisatie doen? Dan doe je dat ook vanuit hier. Bij een voorraadinventarisatie komen de huidige aantallen naar voren volgens de voorraadvoering zoals jij gedaan hebt in Visma eAccounting. Nadat je jouw voorraad geteld hebt vul je dat in op de voorraadinventarisatie. Als er verschillen zijn wordt dit weergegeven. Zodra je klaar bent geef je dat aan en eventuele verschillen worden geboekt.

Dit is een uitbreidingsmodule.

Kas- en banktransacties

Zodra je hier bent krijg je een overzicht van huidige banktransacties en all niet afgestemde banktransacties. Om je boekhouding goed te voeren is het aan te raden al jouw banktransacties af te stemmen. Dit doe je door eerst aan te geven waar deze transactie bij hoort, dit kan zijn:

  • Betaling van verkoopfactuur (kies hier ook de juiste verkoopfactuur)
  • Betaling van gecrediteerde inkoopfactuur (kies hier ook de juiste inkoopfactuur)
  • Overige beschrijving
  • Overboeking tussen eigen rekeningen (kies hier de juiste bankrekening)
  • Geïmporteerde boekstukken (geef aan welk boekstuk)

Boekhouding

Boekhouding kent de opties: boekstukken, analyse, btw-aangifte, ICP-opgaven, checklist jaarafsluiting, vaste activa, projecten, rapporten.

Boekstukken

Bij boekstukken zie je alle boekingen die zijn aangemaakt. Je ziet ook waar de boekingen vandaan komen. Je kan ook nieuwe boekstukken aanmaken om boekingen te verrichten. Dit is doorgaans handig voor bijvoorbeeld de loonjournaalpost of om resultaat boekjaar te boeken. Deze boekingssjablonen zijn van te voren te definiëren. Bij deze boekstukken is het ook weer mogelijk om een foto te koppelen.

Twee andere opties vanuit hier zijn:

  • Boek afschrijvingen
  • Boekvoorraadtransacties

Analyse

Vanuit hier kan je drie overzichten raadplegen en eventueel een specifieke periodefilter zetten. Het gaat om grootboekkaarten, balans en de resultatenrekening. In deze rapporten kan je eenvoudig zoeken naar een aantal gegevens die van jou belangrijk zijn.

Btw-aangifte

Na afloop van een btw-periode moet je een btw aangifte versturen naar de belastingdienst. Dit werkt in in Visma eAccounting als volgt maak een nieuwe btw-aangifte aan over een bepaalde periode. Automatisch zullen er berekeningen plaatsvinden om jouw een overzicht te geven van je btw-aangifte. Ook vinden er controles plaats om op afwijkingen te controleren.

Zodra er geen afwijkingen zijn kan je jouw btw-aangifte boeken. Daarna kan je hem verzenden naar de belastingdienst. Dus je hoeft dan niet meer in te loggen bij de belastingdienst.

ICP-opgaaf

Dit overzicht ga je gebruiken als je zaken doet met het buitenland. Per maand of kwartaal verstuurd je dit formulier naar de belastingdienst. Hiervoor heb je een geldig btw-nummer nodig van de debiteur in het debiteurenbestand. Dit overzicht wordt gegenereerd door te kijken welke facturen naar buitenlandse debiteuren zijn gefactureerd. Dit in combinatie met de juiste grootboekrekening en btw-code zorgt voor een juiste boeking. De informatie voor de ICP-opgaaf wordt hier vervolgens uit opgehaald worden.

Checklist jaarafsluiting

Het boekjaar zit erop en je wilt beginnen met het volgende boekjaar. Hiervoor is er een handige checklist aanwezig. Deze checklist bevat vragen en enkele aandachtspunten die je eerst moet verrichten voor je het boekjaar kan afsluiten en het volgende boekjaar kan starten. Ze worden per onderdeel gegroepeerd dus kan je eenvoudig checken of je jouw boekjaar al klaar hebt. Heb je deze klaar dan begin je gelijk goed aan het nieuwe boekjaar.

Vaste activa

Hier kan je jouw vaste activa registreren zoals tafels, computers en stoelen. Door dit in te voeren kan Visma eAccounting een lineaire afschrijving per maand of jaar berekenen. Door gebruik hiervan te maken leg je vast wat de datum van aanschaffen is. De afschrijving wordt berekend en zo kan je deze gaan boeken en je kan er gebruik van maken bij de checklist van je jaarafsluiting.

Projecten

Maak projecten aan om je kosten en opbrengsten te registreren per project. Per project geef je aan het projectnummer, naam en projectduur. Daarnaast kan je ook nog een klant koppelen en eventueel notities vastleggen. Ook kan je aangeven of het een lopend project betreft of juist niet.

Rapporten

Wil je een rapport uitdraaien van jouw boekhouding? Dan ga je hier naar toe. Hier zijn de volgende rapporten voor je aanwezig:

  • Balans
  • Boekstukoverzicht
  • Crediteurenmutaties
  • Debiteurenmutaties
  • Gebruikhistorie
  • Grootboek
  • Openstaande inkoopfacturen
  • Openstaande verkoopfacturen
  • Rapport verdelingen
  • Rekeningschema
  • Resultatenrekening
  • Saldilijst
  • Verkoopfacturenboek
  • Verkoopstatistieken
  • Voorraadwaarde

Instellingen

Bij instellingen kan je veel zaken goed zetten die je verder helpen met het digitaliseren van je boekhouding. Zo is het menu onder verdeeld in bedrijf, kas- en bankrekeningen, boekjaren en openingsbalans, rekeningschema, verkoopcategorieën, vaste activa categorieën, boekingssjablonen, artikellabels, debiteurlabels, import en export.

Bedrijf

Hier vul je al jouw bedrijfsgegevens in zoals bedrijfsnaam, adres, postcode, plaats, website, KvK-nummer, btw nummer en btw-id, en zo zijn er nog een aantal algemene velden. Ook kan je hier aangeven welke modules er wel en niet getoond moeten worden. Voor jouw verkoopfacturen kan je ook algemene instellingen definiëren. Hierbij moet je denken facturen en bijlagen samenvoegen tot 1 factuur. En bijvoorbeeld prijzen exclusief btw tonen bij particulieren. Daarnaast ook voor je betalingsherinneringen kan je hier een en ander instellen.

Voor je boekhouding is het ook verstandig om direct de instellingen goed te zetten om je boekhouding te vereenvoudigen. Denk aan kostenplaatsen inschakelen. Er zijn instellingen aanwezig voor agrarische bedrijven. De afschrijvingsinterval instellen doe je hier. Ook kan je aangeven of inkoopfacturen en btw-aangiftes goedgekeurd moeten worden. Diverse andere handige instellingen zijn hier nog meer terug te vinden. En het belangrijkste misschien wel de boekstukcodering die je wil toepassen in je boekhouding.

Om nog sneller te werken kan je hier ook standaardteksten vastleggen voor je offertes, verkooporders, facturen en betalingsherinneringen. De afdrukinstellingen van het document kan je ook bepalen. Wil je bijvoorbeeld dat de artikelaantallen getoond worden? Dan doe je dat hier.

Kas- en bankrekeningen

Hier heb je een overzicht van al je kas- en bankrekeningen. Eenvoudig kan je hier nieuwe geldrekeningen vastleggen. Ook zie je hier of jouw bankkoppeling actief is. Door jouw bank te koppelen hoef je niet meer alle bankafschriften handmatig in te voeren. Dit scheelt tijd en zorgt voor minder fouten.

Boekjaren en openingsbalans

Ook hier weer een overzicht, nu van je boekjaren. Normaal gesproken loopt een boekjaar van 1 januari tot en met 31 december. Maar heb je een gebroken boekjaar dan kan je dat hier aanpassen. Moet je nog een openingsbalans invoeren, dan doe je dat ook hier. Je geeft dan per grootboekrekening aan wat het saldo is van het begin van je boekjaar.

Rekeningschema

Alle grootboekrekening die je tot jouw beschikking hebt vind je hier terug. Het aanmaken van nieuwe grootboekrekeningen doe je ook hier. Zodra je een nieuwe grootboekrekening aanmaakt vul je de volgende velden in:

  • Rekeningnummer (verplicht)
  • Naam (verplicht)
  • Code
  • Type (verplicht)
  • Referentiecode

Vervolgens vink je aan wat van toepassing is. Zoals is de rekening actief? Is het gebruik van kostenplaatsen toegestaan? Is het gebruik van projecten toegestaan.

Verkoopcategorieën

Alle artikelen die je gebruikt voor jouw verkoop moeten gekoppeld zijn aan een verkoopcategorie. Door deze verkoopcategorie vindt er uiteindelijk een juiste boeking plaats om jouw verkoopfacturen te boeken. Dit gebeurt dan op de juiste verkooprekening en btw-rekening.

Vaste activa categorieën

Dit is nagenoeg hetzelfde dan verkoopcategorieën, maar dan voor je vaste activa. Dit is dus ook voor belang om de juiste grootboekrekeningen toe te passen en hoe jij wilt hoe de afschrijving plaats vindt.

Boekingssjablonen

Stop met terugkerende boekingen handmatig in te voeren. Maak gebruik van boekingssjablonen zo kan je eenvoudig terugkerende boekingen vastleggen. Zo heb je transacties eerder geboekt en bespaar je tijd.

Artikellabels & debiteurlabels

Bij artikellabels leg je groepen vast voor je artikelen. Voordeel hiervan is dat je artikelen kan filteren op groepen en zo ook je statistieken hierop kan afstemmen. Hetzelfde geldt voor de debiteurlabels.

Import & export

Heb je al veel lijsten die je in jouw boekhouding wilt importeren of wil je ze juist exporteren dan kan dat hier. Zo kan je de volgende gegevens importeren en exporteren:

  • Debiteuren
  • Crediteren
  • Artikelen
  • Kostenplaatsen
  • Rekeningschema

Vanuit hier kan je ook een auditfile exporteren.

Apps

Hier kan je kijken welke apps je kan gebruiken om nog sneller je boekhouding of administratie kan voeren. Er is een gratis algemene app doe je kan downloaden. Maar voor uren registreren en facturen/bonnetjes uploaden is ook een app aanwezig. Daarnaast geeft het een overzicht van welke toepassingen voor jou geschikt kunnen zijn.

Wat zijn de voor- en nadelen van Visma eAccounting?

Dan is het nu tijd om alle voor- en nadelen van Visma eAccounting te benoemen. Heeft Visma eAccounting voor jou ook veel voordelen? Dan is het aan te raden om het eens uit te proberen.

Start Jouw Gratis Proefabonnement bij Visma eAccounting

  1. Ga naar de website via onderstaande button.
  2. Vul jouw gegevens in.
  3. Log in om even rond te kijken.
  4. Bepaald of dit voor jou het juiste boekhoudprogramma is.
  5. Stel je vragen gerust bij onduidelijkheden.
  6. 1 jaar gratis voor startende ondernemers.
Gratis Starten Met Visma eAccounting

Voordelen van Visma eAccounting

  • Startende ondernemers kunnen Visma eAccounting 1 jaar lang gratis uitproberen.
  • UBL-Facturatie is aanwezig.
  • Je kan jouw klanten online hun betaling laten verrichten.
  • BTW-Aangifte kan direct verstuurd worden.
  • Betalingsherinneringen zijn eenvoudig te genereren en te versturen.
  • Veel facturatiemogelijkheden zoals: periodiek & automatisch, naar groepen kunnen factureren.
  • Alle nodige rapportage onderdelen zijn aanwezig.
  • Facturen en bonnetjes automatisch laten herkennen of hiermee koppelen.
  • Gratis mobiele app
  • Digitaal ondertekenen van offertes
  • Goede ondersteuning qua webhulp, videotraining en helpdesk.
  • Meerdere valuta's mogelijk.

Nadelen van Visma eAccounting

  • Mogelijkheden om lay-outs aan te passen is beperkt.
  • Voor extra modules zit je al gauw aan extra kosten.
  • Zo heeft basispakket geen offertemodule en urenregistratie
  • Visma heeft drie apps ter ondersteuning van je boekhouden: Algemene app, Scanner app, Urenregistratie
  • De urenregistratie is is alleen voor iOS beschikbaar.
  • Wellicht veel uitzoeken hoe het werk, door de vele mogelijkheden dat het biedt.

Beoordelingen van Visma eAccounting (Visma eAccounting review)

Visma eAccounting is een uitgebreid boekhoudpakket. Dit heeft natuurlijk als voordeel dat je er veel mee kan. Het nadeel kan zijn dat het veel tijd kost om uit te zoeken hoe je moet gaan starten. Daarentegen is er wel veel support en ondersteuning aanwezig om je op weg te helpen. Dus Visma eAccounting is snel en eenvoudig te gebruiken. Maar probeer je wel te focussen op datgene wat je moet doen om jouw onderneming te runnen. Zeker voor startende ondernemers is het interessant om eens een account aan te maken. Daar je gebruik kan maken van 1 jaar lang gratis proeftijd.

Nog geen account aangemaakt bij Visma eAccounting?

Wil je een account aanmaken? Dan is dit bij Visma eAccounting binnen een paar minuten geregeld en ben je zo ingelogd. Altijd prettig dat je gelijk aan de slag kan. Daarna word je door een aantal stappen geloosd om je bedrijfsgegevens in te stellen.

Een groot pluspunt zijn de functionaliteiten die Visma eAccounting aan biedt. Deze zijn erg ruim er er is goed over nagedacht. Dit blijft ook steeds in ontwikkeling en ze staan graag open voor feedback in wat ze eventueel kunnen verbeteren. Een kleine tegenvaller is hier de beperkte mogelijkheden in lay-outs.

Een ander groot voordeel is het doen van je btw-aangifte. Deze staat zo voor je klaar en kan je direct versturen naar de belastingdienst. Een mooie start misschien om dit eens zelf te proberen in plaats van je boekhouder of accountant.

Visma eAccountant koppelt ook direct met de meeste banken. Daarnaast hebben ze ook vele andere mogelijke koppelingen om jouw administratie te digitaliseren. Dit zorgt ervoor dat je uiteindelijk steeds sneller jouw boekhouding kunt voeren. Dit maakt Visma eAccounting een ideaal pakket om mee te starten. Ook als je wilt overstappen kan je precies tegen het licht aan houden welke processen je eventueel wilt gaan verbeteren.

Ik ben wel wat kritisch over de prijs. Dat heeft te maken met het feit dat het boekhoudprogramma zelf niet duur is. Maar mocht je jouw uren willen gaan bijhouden in Visma eAccounting? Dan zorgt dit wel voor een behoorlijke prijsverhoging. Maar een tip voor de slimme ondernemer: Bekijk eens met welke urenregistratie Visma eAccounting een koppeling heeft. Dan heb je de urenregistratie van Visma eAccounting wellicht niet nodig.

Visma eAccounting Review
Visma eAccounting Review

Beoordeling door F. de Haan,

13 aug 2020
4

Uit deze Visma eAccounting Review komt een beoordeling tot stand van 4 sterren. Ik moet hierbij wel zeggen dat ik het wel tussen de 4 en 5 sterren in vindt zitten. Maar ik kan simpelweg geen halve ster geven.

Deze beoordeling is tot stand gekomen door rekening te houden met:

  • De doelgroep van Visma eAccounting.
  • De functionaliteiten onder de loep te nemen.
  • De verhouding tussen prijs en product.
  • Voor- en nadelen van Visma eAccounting bekijken.

Verbeterpunten die voor een 5 kunnen zorgen:

  • Gebruiksgemak verbeteren meer specifiek op doelgroep richten.
  • De verhouding prijs en product en dan met name de aanvullende modules.

Nu starten met Visma eAccounting

Probeer Visma eAccounting eens zelf uit. Zo kom je erachter of het ook wat voor jou is. Je kan Visma eAccounting gratis gebruiken als je een startende ondernemer bent. Anders heb je een proefperiode van 30 dagen.

Start Jouw Gratis Proefabonnement bij Visma eAccounting

  1. Ga naar de website via onderstaande button.
  2. Vul jouw gegevens in.
  3. Log in om even rond te kijken.
  4. Bepaald of dit voor jou het juiste boekhoudprogramma is.
  5. Stel je vragen gerust bij onduidelijkheden.
  6. 1 jaar gratis voor startende ondernemers.
Gratis Starten Met Visma eAccounting

Meer blogs over Visma eAccounting

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wij gebruiken cookies om onze website zo goed mogelijk te optimaliseren :). Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close