e-Boekhouden Review – Uitgebreid

Schrikt niet van de gemiddelde leestijd. Jij scrolt gewoon via de inhoudsopgave door naar wat jij zoekt!

Gemiddelde leestijd: 104 minuten

Voor het laatst bijgewerkt op: 23-3-2021.


In deze grote e-Boekhouden review wordt alles onder de loep genomen. Het kan to-much zijn, vandaar alvast even de waarschuwing. Maar om een eerlijke en goede review te kunnen schrijven is dit misschien wel nodig. Ik wil immers niks over het hoofd zien.

Dit zorgt er ook voor dat ik jou genoeg informatie kan geven en een zo betrouwbaar mogelijk oordeel kan schrijven. Het zal zelfs niet lukken om alles te behandelen. Daarom wordt er verwezen naar meerdere onderdelen waarvan een aparte review is geschreven.

Voordat we verder gaan met deze e-Boekhouden review is het alvast handig om een account aan te maken bij e-Boekhouden. Zo kan je tegelijkertijd de bevindingen nabootsen. Je kan een gratis proefaccount maken. Je loopt dus geen risico ;).


e-Boekhouden

Start Jouw Gratis Proefabonnement bij e-Boekhouden

  1. Ga naar de website
  2. Vul jouw gegevens in.
  3. Log in en kijk even rond
  4. Bepaal of dit boekhoudprogramma bij jou past.
  5. Vragen of onduidelijkheden? Stel gerust je vraag.
  6. 15 maanden gratis voor starters.
Gratis Starten Met e-Boekhouden

Wat gaan we behandelen in deze e-Boekhouden review? hieronder volgt een inhoudsopgave. Mocht je naar iets specifieks opzoek zijn. Navigeer dan gelijk naar het juiste gedeelte van de pagina. Om het overzichtelijk te houden is deze blog ingedeeld in hoofdstukken.


Inhoudsopgave


H1. Voor wie is e-Boekhouden?

De e-Boekhouden review begint eerst met het kijken voor wie e-Boekhouden bedoeld is. Het boekhoudprogramma e-Boekhouden richt zich op de doelgroep die online en professioneel een boekhouding wil gaan bijhouden. Specifiek kunnen we onderscheid maken in de volgende groepen:

  • Ondernemer
  • Accountant en boekhouder
  • Vereniging of stichting

Kenmerkend aan e-Boekhouden is dat ze willen staan voor de beste kwaliteit voor de best concurrerende prijs. Zo kunnen startende ondernemers het eerste ondernemingsjaar gratis aan de slag.

Ben jij een online boekhoudprogramma nodig? En zoek je oplossingen in boekhouden, factureren, offertes, urenregistratie, relatiebeheer, voorraadbeheer, bankkoppelingen, scan & herken, een app op je smartphone of tablet? Dan kan e-Boekhouden voor jou zeker geschikt zijn.


1.1 Ondernemer

e-Boekhouden geeft aan dat zij het boekhoudprogramma hebben gemaakt vanuit de visie van de ondernemer. Daarmee bedoelen ze simpele invoerschermen, menuopties en de algemene gebruikerservaring is zo goed dat je er niet over na hoef te denken.

De invoerschermen en menuopties zijn daarnaast aan te passen op jouw situatie. Geweldig hoor ik je denken :-). Maar is het ook daadwerkelijk zo? In deze e-Boekhouden review later meer hierover.

e-Boekhouden is gratis voor startende ondernemers. Dat betekent dat ze graag starters aan hun willen binden. Het is daarom ook zeker interessant voor startende ondernemers. Het is gratis, dus je loopt geen enkel risico. Je hebt rustig de tijd om eraan te beginnen.

Daarnaast maakt e-Boekhouden onderscheid tussen kleine administraties en de standaard administraties. Bij kleine administraties moet je denken aan de zzp’er of een holding. Je krijgt dan een beperking opgelegd voor het aantal boekingen en facturen dat je per boekjaar mag maken.

De standaard administratie is geschikt voor alle ondernemers die zonder beperkingen aan de slag willen.


1.2 Accountant en boekhouder

e-Boekhouden wil de samenwerken tussen ondernemers en accountants/boekhouders aanmoedigen. Daarom is het in e-boekhouden mogelijk om flexibel samen te werken. Onderling kan je zelf afspraken maken over wie/wat doet.

Een accountant/boekhouder krijgt een overzichtelijk klanten dashboard met alle benodigde informatie. Krijgt bij aanmelding één administratie onbeperkt volledig gratis. En een gratis vermelding op de accountslijst van e-Boekhouden.


1.3 Vereniging of stichting

Voor een vereniging of stichting heeft e-boekhouden een ledenadministratie module. Door deze module is e-Boekhouden geschikt voor verenigingen en stichtingen. De ledenadministratie zorgt ervoor dat je snel en efficiënt contributie kunt innen.


Nog geen account aangemaakt? Doe dat als nog.Voordat we de functies van e-Boekhouden gaan bespreken. Dat kan via onderstaande button.


H2. Welke functies heeft e-Boekhouden?

Het aanbod van functies bij e-Boekhouden is zeer groot. Zeker als je bekijkt tegen welke prijs deze functies ter beschikking worden gesteld. We gaan ze benoemen zodat we later in deze e-Boekhouden review er op terug kunnen kijken.

De functies bij e-Boekhouden zijn onder te verdelen in:

  • Boekhouden (Financieel)
  • Facturen
  • Relaties
  • Overige functies

Daarnaast is er ook nog een ledenadministratie mogelijk en zijn er speciale functies voor accountants en boekhouders aanwezig. Deze komen in deze blog niet aan de orde.

Uiteindelijk wordt de volgende vraag beantwoord: welke module moet ik nemen om toegang te krijgen tot deze functies? De informatie is afkomstig van de website van e-Boekhouden.


2.1 Boekhouden (Financieel)

We behandelen 18 sub-onderwerpen om de boekhoudkundige functionaliteiten van e-Boekhouden kort toe te lichten:

  • Eenvoudige invoerschermen voor invoeren facturen en bonnetjes
  • Mail & Herken en Scan & Herken
  • Automatische bankkoppelingen & Importen van bankafschriften
  • Automatisch verwerken van bij- en afschrijvingen / importregels instellen
  • Btw aangifte
  • Opgaaf ICP | Buitenland
  • Aanmaningen en betalingsherinneringen
  • Betaalbestanden
  • Uitgebreide rapportage mogelijkheden
  • Gebroken boekjaar
  • Vaste activastaat en automatische afschrijvingen
  • kostenplaatsen
  • Beginbalans
  • Rekeningschema
  • Budgetten
  • Periodes afsluiten
  • RGS

Wil je liever gewoon gelijk beginnen in plaats van verder lezen? Dat is mogelijk. Maak eerst jouw proefaccount aan. En onderstaande video helpt je met het starten met e-Boekhouden!


Alle Boekhoudkundige Functionaliteiten van e-Boekhouden

Gratis Starten Met e-Boekhouden

2.1.1 Eenvoudige invoerschermen voor invoeren facturen en bonnetjes

Bij e-Boekhouden maken makkelijke invoerschermen het mogelijk dat jij snel je facturen en bonnetjes kunt verwerken. Dat betekent verkoopfacturen worden eenvoudig verwerkt. En ook inkoopfacturen en bonnetjes uit de winkel kunnen eenvoudig verwerkt worden.

Je hoeft alleen maar de juiste velden in te vullen. De rest van jouw boekhouding gaat vanzelf.


2.1.2 Mail & Herken en Scan & Herken

Het zelf invullen van bonnetjes en facturen is dat vandaag de dag nog nodig? Veel boekhoudprogramma’s hebben hiervoor scansoftware. Ook e-Boekhouden. Dus het overtypen is niet meer nodig. Je hoeft alleen nog maar te controleren.

Ontvang je facturen per post dan scan je deze in. Vervolgens plaats je ze in het digitaal archief van e-Boekhouden. Je kan leveranciers vragen of ze hun facturen direct willen mailen naar jouw digitale archief.

Ook kan je de app gebruiken om een foto te maken van je facturen en bonnetjes. In jouw digitaal archief van e-Boekhouden kan je jouw facturen automatisch laten herkennen, zodat de gegevens automatisch gevuld worden.

Dit bespaart natuurlijk veel tijd. En het risico op invoerfouten, lees te dikke vingers :), wordt hiermee sterk verminderd.

Lees ook de e-Boekhouden Scan, Mail & Herken Review als je hierin geïnteresseerd bent.


2.1.3 Automatische bankkoppelingen & importeren van bankafschriften

E-boekhouden biedt een automatische bankkoppeling voor hun klanten aan. Zelf noemen ze dit een volautomatische bankkoppeling. Dit houdt in dat alle bij-en afschrijvingen in jouw boekhouding worden ingeladen. Wanneer dit gebeurd, vindt er ook een automatische verwerking plaats als dat mogelijk is.

Op dit moment van schrijven is de automatische bankkoppeling mogelijk bij:

  • ABN-AMRO
  • Bunq
  • ING
  • KNAB
  • Rabobank
  • Triodes Bank

Het kan zijn dat jouw bank hier niet tussen staat. Daarvoor heeft e-Boekhouden de mogelijkheid om bankafschriften te importeren. Vanuit je zakelijke rekeningen download je dan een bestand, die je vervolgens importeert in jouw boekhouding.

Is een automatische bankkoppeling niet mogelijk? Dan heb je de mogelijkheid om deze handmatig te importeren. De importfunctie is geschikt voor alle Nederlandse banken. Op hun website vermelden ze in ieder geval:

  • ASN Bank
  • Deutsche Bank
  • RegioBank
  • SNS Bank
  • Van Lanschot
  • Overige banken

Val je onder de overige banken neem dan even contact op met e-Boekhouden. Zij kunnen je meer duidelijkheid geven.

Voor alle bankkoppelingen bij e-Boekhouden kan je ook deze blog lezen.


2.1.4 Automatisch verwerken van bij- en afschrijvingen / importregels instellen

E-Boekhouden geeft dus aan voor iedere bank een koppeling of importfunctie te hebben. Naast deze functie zorgt het er ook voor dat de jouw openstaande facturen automatisch worden afgeboekt.

Voorwaarde is wel dat het factuurnummer en bedrag op jouw bankafschrift overeenkomen met jouw openstaande factuur. Je hoeft dit dus niet meer zelf te doen. Scheelt jou tijd en verminderd de kans op fouten.

Niet elke mutatie op jouw bankafschrift kan gekoppeld worden aan een factuur. Denk aan bankkosten of verzekeringskosten. Hiervoor kan jezelf importregels instellen. Zodat deze automatisch geboekt kunnen worden.

Stel zelf importregels in (bijvoorbeeld maandelijkse bankkosten of verzekering), zodat deze bij de import van bankafschriften automatisch worden weg geboekt in uw administratie. Zo maak je het invoeren van bankafschriften helemaal op maat voor jouw boekhouding.


2.1.5 Btw aangifte

Je kan de btw-aangifte vanuit e-Boekhouden rechtstreeks naar de belastingdienst sturen. Hierbij heb je geen certificaat, inlog of pincode nodig. Dit is zo eenvoudig dat het met één klik verzonden wordt.

Je ontvangt een e-mail zodra de belastingdienst jouw aangifte heeft ontvangen.


2.1.6 Opgaaf ICP | Buitenland

Doe je zaken met buitenland? Dan moet je ook een opgaaf ICP versturen naar de belastingdienst. ICP staat voor intracommunautaire prestaties. Moeilijk woord voor alle producten en diensten die je aan het buitenland hebt verkocht.

Net zoals de btw-aangifte kan je de ICP-opgaaf rechtstreeks, vanuit e-Boehouden.nl, versturen naar de belastingdienst. Hierbij zit ook een gratis btw-nummercontrole.


2.1.7 Aanmaningen en betalingsherinneringen

Erg vervelend klanten die niet of te laat betalen. Soms heeft iemand er simpelweg gewoon niet aan gedacht of is het vergeten. Een herinnering versturen is dan al voldoende. In e-Boekhouden kan je herinneringen en aanmaningen per post en email versturen in jouw eigen huisstijl.

Hiervoor kan je gestandaardiseerde sjablonen aanmaken. Ook krijg je inzicht in welke herinneringen je al verstuurd hebt. Om het nog makkelijker te maken voor je klant, heb je ook de mogelijkheid om hierbij een betaal-link toe te voegen.

Blijft de betaling uit, dan kan het verstandig zijn om een incassobureau in te schakelen. e-Boekhouden heeft hiervoor een koppeling met:

  • Centraal Invorderingsbureau (CIB)
  • DAS Incasso

2.1.8 Betaalbestanden

Je kan in e-Boekhouden zelf een betaalbestand aanmaken. Dit betaalbestand kan je vervolgens aanbieden bij jouw bank. Dit kan volledig automatisch of je moet het handmatig uploaden op jouw internetbankieren omgeving.

Het handige hieraan is dat je alleen maar simpel je facturen hoeft te selecteren. Alles zit uiteindelijk in één bestand. Als je dit handmatig ging doen, dan moet je elke betaling invoeren. Een flinke tijdsbesparing is hiermee mogelijk.


2.1.9 Uitgebreide rapportage mogelijkheden

Uiteraard zijn er diverse overzichten en rapportages in e-Boekhouden. Deze rapportages zijn te exporteren naar Excel en pdf.

Maak je gebruik van externe rapportagesoftware? Dan kan je een XML-auditfile exporteren. Deze auditfile kan je dan weer importeren in jouw rapportagesoftware.

Met de volgende rapportagesoftware is er op dit moment een volledige automatische koppeling mogelijk:

  • Loanstreet
  • Speedbooks
  • Visionplanner

Volledig automatisch betekent dus dat je niet eerst een XML-auditfile hoeft te exporteren. Om deze vervolgens weer te importeren. Voor de importfunctie moet je bijvoorbeeld denken aan de volgende softwarepartijen:

  • Fiscaal-online.nl
  • Accept
  • CaseWare
  • Forecast XL
  • Infine
  • PRO Management
  • Unit4

Meer informatie over alle rapportage koppelingen bij e-Boekhouden.


2.1.10 Gebroken boekjaar

Heb jij vastgelegd in de statuten of akte van jouw onderneming dat de startdatum van jouw boekjaar afwijkt. Dan kan je de startdatum handmatig vastleggen. We hebben het dan over een gebroken boekjaar.


2.1.11 Vaste activastaat en automatische afschrijvingen

Iets aangeschaft boven de €450? Dan moet je gaan afschrijven.

In e-Boekhouden heel eenvoudig met de vaste activastaat. Je vult in wat je vaste activa zijn en automatisch worden er afschrijvingen geboekt in jouw boekhouding.


2.1.12 Kostenplaatsen

Met behulp van grootboekrekeningen creëer je inzicht in jouw boekhouding. Wil je een nog gedetailleerde manier van je omzet en kosten? Dan kan je gaan werken met kostenplaatsen.


2.1.13 Beginbalans

Net gestart met jouw boekhouding? Je bent een startende ondernemer of je stapt over op een nieuw boekhoudprogramma.

Als je overstapt dan is de eindbalans van je vorige boekhoudprogramma jouw beginbalans in je nieuwe boekhoudprogramma. Als je net start dan heb je wellicht alleen bezit en kapitaal.

In e-Boekhouden heb je hiervoor een simpel invoerscherm en kan je achteraf nog aanpassen.


2.1.14 Rekeningschema

Er is een standaard rekeningschema aanwezig met diverse categorieën waar je inkomsten en uitgaven op kunt bijhouden. Het is natuurlijk ook mogelijk om zelf grootboekrekeningen bij te maken en om de indeling van je rekeningschema aan te passen.

Het aantal grootboekrekeningen dat je aan kan maken is onbeperkt. Heb je al een bestaand grootboekrekeningschema? Dan kan je deze ook importeren.

Bekijk deze blog als je wil weten wat de standaard grootboekrekeningen bij e-Boekhouden zijn.


2.1.15 Budgetten

Wil je een begroting opstellen? Met de functionaliteit budgetten gaat dat eenvoudig.

Je kan jaarlijks per grootboekrekening een budget invoeren. De werkelijk cijfers kunnen dan met het budget vergelijken worden.


2.1.16 Periodes afsluiten

Een periode kan je in e-Boekhouden afsluiten. Dit zodat je geen boekingen meer kan maken in een oude periode.

Handig voor als je klaar bent met een periode en de btw-aangifte hebt gedaan, want dit voorkomt fouten. De periode kan altijd weer ge-heropend worden mocht je nog iets willen wijzigen.


2.1.18 RGS

Het Referentie Grootboek Schema (RGS) wordt ondersteunt door e-Boekhouden.

Met andere woorden het grootboekschema van e-Boekhouden is hieraan te koppen. Dit vereenvoudigt het exporteren naar eventuele andere software.


2.2 Factureren

De volgende 9 sub-onderwerpen gaan over functies die horen bij de functionaliteit Facturen:

  • Facturen in jouw eigen huisstijl
  • Automatische incasso
  • Periodiek factureren | Abonnementen
  • Uren registreren
  • Voorraad administratie bij houden
  • Producten en diensten
  • Offertes maken
  • Betalingen via Payment Service Providers (PSP)
  • Universal Bussiness Language | UBL-Factuur

Je bent hier om snel te bekijken hoe je facturen moet versturen in e-Boekhouden? Maak een account en bekijk onderstaande video om gelijk te starten. Nieuwsgierig naar meer mogelijkheden, lees dan even verder.


Alle Facturen Functionaliteiten van e-Boekhouden

Gratis Starten Met e-Boekhouden

2.2.1 Facturen in jouw eigen huisstijl

Factureren doe je natuurlijk in je eigen huisstijl. In e-Boekhouden kan je dit makkelijk aanpassen. Dit doe je door zelf factuur sjablonen op te stellen. Hier plaats je jouw logo en teksten op.

Je kan ook meerdere sjablonen aanmaken. Heel handig als je vanuit meerdere handelsnamen wilt factureren.


2.2.2 Automatische incasso

Je kan jouw klanten ook incasseren, hiervoor heb je vaak een incassocontract bij jouw bank. In e-Boekhouden hoef je dan alleen nog meer een factuur aan te maken.

Deze factuur kan je vervolgens omzetten naar een incassobestand. Dit bestand laad je dan weer in bij jouw bank, zodat de incasso uitgevoerd gaat worden.


2.2.3 Periodiek factureren | Abonnementen

Heb je terugkerende facturen? Dan kan je gebruik maken van abonnementen.

Stel één keer de factuur en juiste periode in. Vervolgens eenvoudig het facturatieproces starten.


2.2.4 Uren registreren

Uren bijhouden voor het urencriterium voor ZZP’ers? Of uren bijhouden zodat je deze uiteindelijk kan afrekeningen? Je werkt op een project op uurbasis. Deze wil je uiteindelijk doorberekenen naar de klant. Dat wordt eenvoudiger met de functionaliteit Urenregistratie.


2.2.5 Voorraad administratie bijhouden

Het kan van belang zijn om je voorraad bij te houden. Simpelweg zodat je geen ‘nee’ hoeft te verkopen. Bij een verkoop gaan de producten weg uit de voorraad en bij inkoop zorg je ervoor dat de voorraad weer bijgewerkt wordt.

De functionaliteit voorraadadministratie maakt dit een stuk eenvoudiger. De waarde van de voorraad kan je ook automatisch verwerken in je boekhouding.


2.2.6 Producten en diensten

Doorgaans verkoop je een product of dienst. In e-Boekhouden is het mogelijk om hiervoor zelf een lijst samen te stellen. Je hoeft ze op je factuur dan alleen nog maar toe te voegen.

Heb je een lijst nog in Excel staan? Bekijk dan de mogelijkheden om deze te importeren. Scheelt veel werk ;).


2.2.7 Offertes maken

Offertes maken gaat eigenlijk exact op dezelfde manier als een factuur opstellen. In e-Boekhouden heb je de mogelijkheid om eerst een offerte op te stellen voor de klant. Vervolgens kan je het traject monitoren. Hieruit volgt dan een factuur. Dit kan een aanbetaling, termijnfactuur of eindfactuur zijn.


2.2.8 Betalingen via Payment Service Providers (PSP)

Maak betalingen doen makkelijker voor je klanten. Dat kan met een betaal link op de factuur of in jouw e-mail. Via deze link kan de klant direct betalen.

Er zijn diverse Payment Service Providers die deze dienst aanbieden, met sommige heeft e-Boekhouden een koppeling.

Meer informatie over alle PSP koppelingen van e-Boekhouden.


2.2.9 Universal Bussiness Language | UBL-Factuur

UBL is een bestandsformaat waarmee je jouw factuur kunt opsturen. Vaak is dit naast een PDF bestand. Een UBL-bestand zorgt ervoor dat de ontvangende partij de factuur automatisch kan inlezen in zijn boekhouding.

Bij e-Boekhouden heb je ook de mogelijkheid om de factuur in UBL-formaat op te sturen.


2.3 Relaties

Deze 4 sub-onderwerpen leggen uit wat je met Relaties in e-Boekhouden kan:

  • Beheren van je relaties
  • Importeren van je relaties
  • Zelf jouw eigen extra invoervelden maken
  • Versturen van nieuwsbrieven

Wil je erachter komen hoe je van relatie naar incassobestand gaat? Check onderstaande video.

Alle Functionaliteiten van Relaties bij e-Boekhouden

Gratis Starten Met e-Boekhouden

2.3.1 Beheren van je relaties

Klanten en leveranciers zij bij e-Boekhouden relaties. Deze kun je bij e-Boekhouden gemakkelijk vastleggen. Bedrijven kunnen ingevoerd worden met de KvK koppeling. Ook kan je ze handmatig invoeren, dit geldt natuurlijk ook voor particuliere klanten.

Gegevens die je vastlegt zijn o.a. adres, postcode en huisnummer.

2.3.2 Importeren van je relaties

Heb je een Excel bestand met relaties? Of kan je vanuit je vorige boekhoudprogramma een Excel bestand genereren? Dan kan je in e-Boekhouden jouw relaties importeren.

2.3.3 Zelf jouw eigen extra invoervelden maken

e-Boekhouden heeft een aantal standaard velden die je kan vullen met gegevens. Het doet zicht vaak voor dat je meer gegevens wilt vastleggen. Maar dit is voor iedereen net iets anders. Daarom kan je zelf invoervelden definiëren.

2.3.4 Het versturen van nieuwsbrieven

Deel jouw relaties in op basis van groepen en op deze manier kan je gericht nieuwsbrieven versturen.


2.4 Overige functies

De resterende functionaliteiten vallen onder de categorie Overige functies. Hier zijn 7 sub-onderwerpen over terug te vinden:

  • Toegang voor jouw accountant of boekhouder
  • Koppelingen met andere systemen
  • Digitaal archief
  • Onbeperkt gratis gebruikers
  • Een eigen koppelingen
  • Importeren van gegevens
  • De mobiele app

Alle Overige Functionaliteiten bij e-Boekhouden

Gratis Starten Met e-Boekhouden

2.4.1 Toegang voor jouw accountant of boekhouder

Je boekhouden zelf doen heeft vele voordelen. Laat jouw accountant of boekhouder gratis meekijken met jouw administraties. Zo kan hij simpel bij jouw boekhouding en kunnen jullie efficiënt samenwerken.


2.4.2 Koppelingen met andere systemen

Bij e-Boekhouden zijn is er veel mogelijk wat betreft koppelingen. Voor jouw boekhouding zijn de belangrijkst koppelingen doorgaans jouw bank, webshop, PSP en kassasysteem. Check welke systemen je nog meer hebt en of e-Boekhouden hier een koppeling mee heeft. Om hierbij te helpen hebben we op deze websites de handige koppelingen benoemd.

Bekijk welke koppelingen er mogelijk zij bij e-Boekhouden:


2.4.3 Digitaal Archief

Bewaar al jouw documenten, facturen, bonnetjes, overeenkomsten in het digitaal archief van e-Boekhouden. Zo heb je ten alle tijden jouw administratie volledig ter beschikking. Mits je in internetverbinding hebt ;).


2.4.4 Onbeperkt gratis gebruikers

Je zult wellicht niet de enige zijn die ook in de boekhouding gaat werken. Daarom kan je onbeperkt gebruikers aanmaken. Mogen deze gebruikers niet alles kunnen of inzien? Stel dan precies in wat hun rechten zijn.


2.4.5 Een eigen koppeling

In e-Boekhouden kan je een eigen API-koppeling maken. Zo kan je jouw programma of systeem koppeling aan e-Boekhouden. Technische kennis is vereist wil je zelf een API maken.


2.4.6 Importeren van gegevens

Heb je al jouw gegevens in Excel? Dan is het mogelijk om dit bijna allemaal te importeren. Zo kan je o.a. de volgende gegevens importeren: grootboekrekeningen, mutaties, facturen, producten, relaties.


2.4.7 De mobiele app

Ben je onderweg en net naar de winkel geweest? Upload het bonnetje direct via de mobiele app. Zo kan je ook jouw uren direct invoeren. En heb je inzicht in jouw resultaat, open posten en saldo.

Lees hier de e-Boekhouden app review.


2.5 Ledenadministratie

In deze blog gaan we niet uitgebreid in op de functionaliteit ledenadministratie. Er word uiteindelijk ook geen review over geschreven. Maar als je deze functionaliteit afneemt, dan moet je o.a. denken aan de volgende functionaliteiten: het beheren van leden, het importeren van leden, vrije invoervelden voor extra gegevens bij leden, het innen van contributie, automatisch incasseren, het maken van losse facturen en nieuwsbrieven versturen naar jouw leden. Meer informatie is te vinden op de website van e-Boekhouden.

Ga naar de website van e-Boekhouden en kom hier meer over te weten te komen.


2.6 Accountants

Dit gedeelte is alleen interessant voor accountant of boekhouders. Maar ook in deze blog gaan we hier beperkt op in. Het accountantsgedeelte bevat onder andere:

  • Een klantendashboard waar je informatie per klant terug vindt
  • Een standaard rekeningschema voor elke nieuwe administratie
  • Klanten kunnen laten inloggen via jouw eigen webiste
  • gratis vermelding op de accountantslijst.

2.7 Hoe krijg je toegang tot deze functies?

Dat hangt er vanaf welke module je aanschaft. In de basis zijn er twee modules:

  • Boekhoudmodule
  • Facturatiemodule

Schaf je de boekhoudmodule aan dan heb je toegang tot de functies: Financieel, Facturen, Relaties en Overige functies. Kies je voor de facturatiemodule dan zijn de volgende functies van toepassing: Facturen, Relaties, Overige functies. Je kan natuurlijk ook beide modules afnemen en dan heb je toegang tot alle functies.

Functies / modulesBoekhoudmoduleFacturatiemoduleBoekhoudmodule & Facturatiemodule
FinancieelJaJa
FacturenJaJa
RelatiesJaJaJa
Overige functiesJaJaJa

De ledenadministratie kan je tot jouw beschikking krijgen als je een vereniging of stichting bent. Hetzelfde geldt voor de functionaliteiten voor accountants deze krijg je tot jouw beschikking als je een accountant of boekhouder bent.


H3. Wat is de prijs bij e-Boekhouden?

In hoofdstuk 1 is al vermeld dat e-Boekhouden zicht richt op drie doelgroepen: ondernemers, vereniging/stichting, accountants. Dat is ook te zien op de manier hoe ze hun prijs bekend maken. Per doelgroep is dit verschillend. Hieronder wordt het toegelicht.

Lees hier in een aparte blog meer over de prijzen van e-Boekhouden.


Dit zijn de prijzen bij e-Boekhouden

Gratis Starten Met e-Boekhouden

3.1 Wat is de prijs voor ondernemers?

Voor ondernemers heeft e-Boekhouden 3 pakketten en kan je twee modules afnemen. Dit zijn de modules boekhouden en factureren. Daaronder zijn drie mogelijke pakketten af te nemen. Een pakket voor startende ondernemer, een pakket voor de zzp’er of kleine administraties en een standaardpakket. Zie onderstaande tabel voor de kosten per maand

BoekhoudmoduleFacturatiemodule
Startende ondernemersGratisGratis
ZZP’er / Kleine administratie€ 7,95 per maand€ 5,95 per maand
Standaardpakket€ 14,50 per maand€ 9,50 per maand

Een startende ondernemer kan dus gratis aan de slag met e-Boekhouden. Zowel met de boekhoudmodule en facturatiemodule. Het volledige pakket voor de ZZP’er / kleine administratie kost € 13,90 (€ 7,95 + € 5,95), het standaardpakket € 24 (€ 14,50 + € 9,50).

Ga naar de website voor meer informatie over de prijzen voor ondernemers.


3.2 Wat is de prijs voor een vereniging of stichting?

Voor een vereniging of stichting gelden er andere prijzen dan voor ondernemers. Er is pakket hiervoor en de kosten staan in de tabel hieronder.

BoekhoudmoduleFacturatiemodule
Vereniging / Stichting€ 9,50€ 8,50

Ga naar de website voor meer informatie over de prijzen voor verenigingen en stichtingen.


3.3 Wat is de prijs voor een accountant of boekhouder?

Een accountant of boekhouder heeft de eerste administratie gratis. Hij kan dan volledig gebruik maken van de boekhoud- en facturatiemodule. Het idee is dat een accountant of boekhouder administraties bijhoudt voor zijn klanten in e-Boekhouden. Wil hij dus meer dan 1 administratie dan worden er wel maandelijkse kosten in rekening gebracht. Zodra je meer administraties onder brengt bij e-Boekhouden dan worden de kosten per maand ook minder.

Ga naar de website voor meer informatie over de prijzen voor accountants of boekhouders.


3.4 Credits nodig voor Scan & Herken

Voor de functionaliteit voor het herkennen van de facturen betaal je credits. Dat houdt in dat je naast je maandelijkse abonnementskosten deze er boven op krijgt. Mits je gebruik wil maken van deze functionaliteit. Het herkennen van één factuur kost 1 credit. Deze credits kosten 25, 19, 12 of 9 eurocent per stuk. Afhankelijk van de hoeveelheid die je afneemt. Je kan ze als volgt bestellen:

Aantal creditsBedragPer stuk
50€ 12,50€ 0,25
250€ 47,50€ 0,19
1000€ 120,00€ 0,12
2000€ 180,00€ 0,09

De genoemde bedragen zijn exclusief btw.


H4. Hoe werkt e-Boekhouden?

e-Boekhouden draait volledig online. Je kan 24 uur per dag en 7 dagen per week bij jouw boekhouding, zolang je een internetverbinding hebt. Dat is ideaal. Je hoeft alleen maar naar de website te gaan en vervolgens in te loggen. Dan kan je aan de slag met jouw boekhouding. Tot zover zijn alle functies en modules die er zijn besproken, maar hoe werkt dit in de praktijk. Daar gaan we hier verder op in.

Hoe e-Boekhouden werkt is in te delen in vijf blokken:

  • Beheer
  • Uren
  • Relaties
  • Facturen
  • Boekhouden

De werking van de mobiele app blijft buiten deze review en zal terugkomen in een nieuwe review hierover. Hier wordt de werking van de functionaliteit uitgelegd en getest op basis van gebruik in een webbrowser. Zodat er vervolgens een review uit kan volgen. Heb je nog geen account aangemaakt? Doe dit dan eerst, zodat je gelijk mee kan kijken met deze review.

e-Boekhouden

Start Jouw Gratis Proefabonnement bij e-Boekhouden

  1. Ga naar de website
  2. Vul jouw gegevens in.
  3. Log in en kijk even rond
  4. Bepaal of dit boekhoudprogramma bij jou past.
  5. Vragen of onduidelijkheden? Stel gerust je vraag.
  6. 15 maanden gratis voor starters.
Gratis Starten Met e-Boekhouden

4.1 Beheer

Als je gaat starten met e-Boekhouden dan is het van belang dat je eerst de inrichting goed gaat zetten. Denk bijvoorbeeld aan je grootboekrekeningen, de functies die je nodig hebt en eventuele koppelingen waar je gebruik van wilt gaan maken. Hieronder volgt wat je bij beheer allemaal kan gaan inrichten en goed zetten.

Hoe werkt Beheer bij e-Boekhouden?

Gratis Starten Met e-Boekhouden

4.1.1 Grootboekrekeningen

Er is een standaard grootboekrekening aanwezig. Dus je hoeft hier in principe geen aandacht aan te besteden. Het kan handig zijn om deze te controleren of deze aan jouw wensen voldoet. Is dit niet het geval? Dan kan jezelf grootboekrekeningen toevoegen. Een grootboekrekening in e-Boekhouden bevat de volgende gegevens:

GegevensOmschrijving, wat in te vullen
CodeDit bevat code die je wilt geven aan het grootboekrekening. Doorgaans is dit een cijferreeks van vier getallen. Maar het mogen ook letters zijn.
OmschrijvingDe naam van het grootboekrekening, zodat je kan herkennen waarvoor het is.
CategorieHier kies je voor: balans, winst en verlies, betalingsmiddelen, debiteuren of crediteuren.
Rekeninggroep (optioneel)Aanvulling op het standaard rekeningschema. Op deze manier kan je grootboekrekeningen indelen in groepen. Deze groepen dien je eerst aan te maken.
RGS (optioneel)Als je gebruik wil maken van het Referentie Grootboek Schema geef je hier het grootboekrekening op die bij het RGS-rekening hoort. Deze functie moet je eerst aanzetten.

Je kan ten alle tijden een grootboekrekening wijzigen. Ook kan je ook grootboekrekening verwijderen. Maar let op: dit kan alleen als je er nog geen boekingen op hebt gedaan. Heb je al een bestaand grootboekrekeningschema? Dan heb je ook de mogelijkheid om deze te importeren. Kan heel wat werk schelen ;).

Wil je een nog uitgebreider grootboekrekeningschema aanmaken? Dan kan je ook rekeninggroepen aanmaken. Hierdoor kan je nog meer inzicht krijgen in jouw boekhouden. Dit gegeven kan je vervolgens ook invullen bij jouw grootboekrekening.


4.1.2 Beginbalans

De beginbalans invoeren bij e-Boekhouden is een fluitje van een cent. Vul in wat de datum is van jouw beginbalans, vervolgens wat de waarde is op dat moment. Staat een grootboekrekening er niet tussen dan kan je vanuit dit scherm ook een grootboekrekening toevoegen. Voor debiteuren en crediteuren geldt, dat je deze afzonderlijk invoert. Ook dit gaat vrij eenvoudig.


4.1.3 Functies aan/uit zetten

Ga je aan de slag met e-Boekhouden zorg er dan voor dat je gelijk alle functies goed gaat zetten. Dit bespaart je veel gemak. Dit zijn o.a. de volgende functies:

  • btw-berekening
  • btw-codes
  • btw-plichtig
  • chatscherm
  • Correcties btw-aangifte
  • Extra beveiliging
  • Factuur formaat
  • Gebroken boekjaar
  • Kostenplaatsen
  • Memoriaal-boekingen
  • Voorraadadministratie
  • RGS – Referentie Grootboek Schema

4.1.4 Koppelingen

Bij e-Boekhouden zijn er diverse koppelingen. Zet eerst de noodzakelijke koppelingen goed. Voor een volledig overzicht van koppelingen, kan je het beste de website van e-Boekhouden raadplegen.

De meeste koppelingen met banken die volledig automatisch zijn, leg je vast vanuit jouw internetbankieren omgeving.


4.1.5 Vaste Activa

Heb je iets aangeschaft boven de €450, dan vul je dat in bij de vaste activa. Op deze manier laat je jouw jaarlijkse of maandelijkse afschrijving automatisch verlopen. Bij het aanmaken van een vaste activa vul je de volgende gegevens in:

GegevensOmschrijving, wat in te vullen
GroepDe standaardkeuze die je hier hebt is 01 Hardware of 02 Inventaris. Je hebt de mogelijkheid om extra groepen aan te maken.
OmschrijvingJe vult hier een omschrijving van je activa in. Tip: kies voor een serienummer, licentiecode of typenummer.
AanschafdatumDe datum waarop je het betreffende activa hebt aangeschaft
AanschafwaardeDe aanschafwaarde van het betreffende vaste activa. Let op exclusief Btw.
RestwaardeDe economische waarde nadat de afschrijvingsperiode is verlopen. Dit kan dus ook € 0 zijn.
Afschrijven in (jaren)Het aantal jaren waarin je het betreffende vaste activa afschrijft.
Afschrijvingen boeken perHier heb je de keuze uit jaar of maand. De boeking wordt dan aan het eind van het jaar gemaakt of aan het einde van de maand.
Rekening activaDeze is gedefinieerd door de gekozen groep. Of selecteer hier de juiste rekening. Betreft in ieder geval de balansrekening waar het betreffende activa op geboekt is.
Rekening afschrijvingenDeze is gedefinieerd door de gekozen groep. Of selecteer hier de juiste rekening. Betreft in ieder geval de winst-en-verliesrekening waar op afgeschreven wordt.
Afschrijven starten perDeze optie gebruik je alleen zodra je bestaande vaste activa wil toevoegen. Bijvoorbeeld uit een ander boekhoudpakket. Raadpleeg hiervoor even de handleiding.
Boekwaarde per start afschrijvenDeze optie gebruik je alleen zodra je bestaande vaste activa wil toevoegen. Bijvoorbeeld uit een ander boekhoudpakket. Raadpleeg hiervoor even de handleiding.
Vaste activa indelen in groepen

Om activa in te delen kan je groepen activa aanmaken. Het voordeel van groepen zijn dat je een aantal standaardgegevens kan vastleggen. Die weer terugkomen bij een activa, zodra je deze groep kiest. Bij het aanmaken van een groep kan je de volgende gegevens vullen:

GegevensOmschrijving, wat in te vullen
NaamDe naam van de indeling van jouw vaste activa groep
Afschrijving in (jaren)Het aantal jaren dat de activa binnen deze groep afgeschreven zijn.
Rekening activaBetreft de balansrekening van de activa
Rekening afschrijvingenBetreft de winst-en-verliesrekening van de activa

Ontvang je een factuur en behoort datgene wat je hebt aangeschaft tot de vaste activa? Dan boek je altijd eerst de factuur in op de desbetreffende balansrekening. Je moet nog altijd daarna de activa vastleggen bij vaste activa. Zodat de afschrijvingen automatisch doorgevoerd worden. Het zijn dus 2 handeling die je moet verrichten op dat moment.


4.1.6 Sjablonen

Je kan een viertal sjablonen aanmaken. Dat zijn aanmaansjablonen, factuursjablonen, offertesjablonen en e-mailsjablonen. Bij aanmaansjablonen kan je sjablonen vastleggen voor een herinnering of overzicht openstaande posten, dit kan zowel per e-mail of post. Bij een factuur- en een offertesjabloon kan je ook meerdere sjablonen aanmaken. Hier maak je geen onderscheid tussen post en e-mail, want in jouw definitieve offerte of factuur kies je voor PDF openen om te printen of voor e-mail sturen om direct de factuur of offerte te versturen als bijlage. Tot slot heb je nog de mogelijkheid om meerdere e-mail-sjablonen in te stellen die je wilt gebruiken bij bijvoorbeeld offertes en facturen. Denk aan een standaard onderwerp en e-mailtekst.


4.1.7 Uw account

Ben je een beheerder, dan kan je hier extra (kosteloos) gebruikers aanmaken. Dit doe je dan met de bijbehorende rechten. Verder kan je hier ook jouw wachtwoord wijzigen. Andere mogelijkheden zijn:

  • Vastleggen van bedrijfsgegevens
  • Vastleggen factuuradres
  • Abonnement bekijken en wijzigen
  • Overeenkomst inzien
  • Facturen van afgelopen 24 maanden inzien en downloaden

4.1.8 Exporteren

In e-Boekhouden heb je ook een offline module. Deze module dien je dan eerst te installeren. Vervolgens kan je dan een export bestand maken en deze in je offline module zetten. Naast deze methode, kan je ook denken aan het exporteren voor de Belastingdienst. Hiervoor maak je dan een XML-Auditfile als export. Ook zijn er voor diverse rapportagesoftware programma’s export aanwezig. Op dit moment zijn dat: Accept, CaseWare, Infine, PM Report, Unit 4 Auditon, Visionplanner en SpeedBooks. Samangevat er zijn drie export mogelijk heden:

  • Offline export voor de offline module van e-Boekhouden
  • XML-Auditfile voor o.a. de belastingdienst
  • Export voor rapportagesoftware

4.1.9 Geavanceerd

Onder geavanceerd zitten opties zoals periodes afsluiten en budgetscenario’s aanmaken. Periodes afsluiten zodat je geen boekingen meer kan aanmaken in deze periode, boekingen kan wijzigen of verwijderen. Het meest interessante is het instellen van budgetscenario’s. Je geeft in eerste instantie aan voor welk jaar je een scenario wil maken. Je kan in één jaar meerdere scenario’s vastleggen. Nadat je een scenario hebt aangemaakt, kan je budgetten gaan opstellen per maand. Een budgetscenario bestaat uit de grootboekrekeningen die ingesteld zijn als winst-en-verliesrekening. Uiteindelijk kan je de opgestelde budgetten vergelijken met je resultatenrekening.


4.1.10 Overig

Een belangrijk item hier is de accountantscontrole. De accountantscontrole is een ideale tool om samen te werken met je accountant of boekhouder. Je kan zelf controleopdrachten toevoegen voor je accountant/boekhouder, aangeven welke periode je wilt laten controleren en hierbij kan je opmerkingen toevoegen. Onder overig vindt je ook de berichten waar je bijvoorbeeld de correspondentie tussen jou en de accountant kan terugvinden. En hier is ook jouw digitaal archief te vinden. Hierin bewaar je alle facturen en bonnen. Geen schoenendoos meer ;).


4.2 Uren

Je kan je uren makkelijk invullen op een project. Zodat je dit vervolgens kan omzetten naar een factuur. Hierbij kan je ook de e-Boekhouden app gebruiken. Zo kan je dus onderweg jouw uren invullen.


Hoe werkt uren bij e-Boekhouden?

Gratis Starten Met e-Boekhouden

4.2.1 Configureren

Dit is wat je als eerste gaat doen. Je gaat eerst enkele zaken configureren zodat je kunt gaan starten met uren boeken. Eerst ga je projecten invoeren, daarna bepaal je de activiteiten en tot slot de factuurinstellingen.

Projecten

Bij projecten aanmaken vul je de volgende gegevens:

  • De relatie (wie is jouw klant)
  • De naam van het project en ook de omschrijving van het project

Vervolgens geef je aan of een project facturabel is. Met andere woorden mogen de uren die je op het project boek gefactureerd worden. Ook geef je aan of een project nog actief is of juist niet. Handig als je projecten hebt afgesloten, want als een project niet meer actief is. Dan kan je er ook geen uren meer op boeken. Dit voorkomt fouten.

Het kan zijn dat niet iedere medewerker uren mag schrijven op het project, daarom kan je aanvinken wie wel en geen uren mogen schrijven.

Activiteiten

Bij activiteiten leg je vast welke uren je wilt registreren en factureren. Maak dus deze activiteiten aan. Bij het aanmaken vul je de volgen de gegevens in:

GegevensOmschrijving, wat in te vullen
NaamVul hier de naam in die je wilt geven aan de activiteit
OmschrijvingHier geef je de omschrijving van de activiteit in
UurtariefVul hier de prijs wat je per uur wilt gaan factureren
FacturabelDit vink je aan als je deze uren wilt gaan factureren. Zodra je dit aanvinkt. Krijg je de mogelijkheid om aan te geven wat de factuuromschrijving is bij het gebruiken van dit uurtarief. Ook geef je op wat de btw-code, tegenrekening en eventuele kostenplaats is.
ActiefActief? Dan mag je deze activiteit gebruiken. Niet actief? Dan kan deze activiteit niet meer gebruikt worden.
Factuurinstellingen

Uren geregistreerd die je kunt gaan factureren? Je wilt natuurlijk dat dit eenvoudig gaat. Zet dan de factuurinstellingen van tevoren goed, zodat dit automatisch gaat. De volgende instellingen kan je zetten:

GegevensOmschrijving, wat in te vullen
Te gebruiken eenheidHier kies je in wat voor eenheid je wilt gaan afrekenen. Tip: je kan extra eenheden toevoegen.
FactuursjabloonHier geef je aan wel factuursjabloon je wilt gaan gebruiken voor de geschreven uren.
Opmaak factuurregelGeef hier aan hoe je wilt dat de factuurregel wordt opgebouwd. Gebruik hiervoor de sjablooncodes.
BetalingstermijnBinnen hoeveel dagen moet er betaald worden? Geef dat hier aan.

Ingevuld? Zet dan nog even de juiste vinkjes aan of je wilt verzenden per post of email. Of mag de factuur geïncasseerd worden?


4.2.2 Uren

Heb je de configuratie klaar? Dan kan je nu de uren gaan invoeren. Dit doe je door middel van toevoegen. Bij het invoeren van je uren vul je de volgende gegevens in:

GegevensOmschrijving, wat in te vullen
DatumHier vul je de datum wanneer je de werkzaamheden gedaan hebt.
MedewerkerHier vul je de medewerker op wie de uren betrekking hebben
ProjectKies hier het project waar je de uren op wilt belasten
ActiviteitKies de activiteit die van toepassing is op je werkzaamheden
Aantal urenHet aantal uren dat je gewerkt hebt vul je hier in
OpmerkingenAls het nodig is heb je hier ruimte voor extra uitleg of aanvullende informatie

Bij het overzicht kan je een urenoverzicht opvragen per maand, kwartaal, jaar of een vrije selectie. Heb je dat gedaan dan vul je vervolgens een medewerker, project en activiteit in.


4.2.3 Het maken van facturen

Heb je de stappen opgevolgd die hier boven beschreven staan? Dan kan je vanuit de functionaliteit Uren een factuur versturen. Je gaat eerst op zoek naar de uren die je wilt gaan factureren. Dit doe je door te zoeken op de volgende gegevens:

GegevensOmschrijving, wat in te vullen
PeriodeHier kies selecteer je de periode die je wilt gaan facturen.
ProjectWil je uren van een bepaald project facturen? Dan maak je hier jouw keuze.
ActiviteitWil je uren van een bepaalde activiteit factureren? Maak dan hier jouw keuze.
MedewerkerWil je van een bepaalde medewerker factureren? Selecteer dan hier welke medewerker.
Zoeken inHier kies je welke uren je wilt gaan opzoeken.
*Het is niet verplicht om alles in te vullen

Hieruit volgt uiteindelijk een overzicht van jouw uren. Door de uren te selecteren en vervolgens op factureren te klikken, wordt er automatisch een factuur aangemaakt. De factuur die je hebt aangemaakt vind je terug bij de functie Factureren. Vanuit daar kan je de factuur bijvoorbeeld per mail of post versturen.


4.2.4 Overzichten

Tot slot zijn de bij de functionaliteit Uren nog een drietal overzichten aanwezig. Je kan een overzicht van je uren krijgen per:

  • Project
  • Activiteit
  • Boekjaar

Per overzicht stel je eerst de juiste select in te denken aan: periode, project, activiteit, jaartal. Naast deze selectie kan je ook kiezen of je een weergave wilt in aantal uren of in bedragen.


4.3 Relaties

Relaties beheren, aanmaken, importeren zo krijg je een up-to-date relatiebestand. Vervolgens kan je ze ook nieuwsbrieven versturen.


Hoe werkt Relaties bij e-Boekhouden?

Gratis Starten Met e-Boekhouden

4.3.1 Beheren van je relaties

Door te zoeken kan je jouw relaties beheren. Dit gaat eenvoudig door een trefwoord in te vullen en de resultaten worden getoond. Vanuit hier kan je de gegevens van een relatie inzien en wijzigen. Ook is het mogelijk om een uitgebreid overzicht te zien van je klant. Per klant kan je de volgende gegevens zien:

  • Relatiegegevens zoals:
    • Naam
    • Adres
    • Postcode
    • Woonplaats
    • Land
    • Telefoonnummer
    • Email
    • Vrije velddefinities (meer informatie volgt hierover)
  • Totale omzet per jaar
  • Openstaande posten
  • Facturen die je hebt verzonden
  • Abonnementen die je hebt ingevoerd
  • De mutaties die horen bij de klant
  • De gekoppelde bestanden die horen bij de klant

Je hebt ook de mogelijkheid om je relaties te exporteren naar Excel.


4.3.2 Aanmaken & importeren van relaties

Bij het aanmaken van een relatie kan je veel gegevens vooraf vastleggen. Dit zorgt voor veel gemak. Zo hoef je later alleen maar je relatie te selecteren en de gegevens worden automatisch overgenomen op je factuur of offerte. Met de daarbij horende instellingen. Je kan de volgende gegevens kwijt bij het aanmaken van een relatie.

Gegevens invullen bij een relatie
GegevensOmschrijving, wat in te vullen
Bedrijf/ParticulierHier vul je of het een bedrijf of particulier betreft. Heb je te maken met een bedrijf? Tip: dan kan je deze direct opzoeken via de KvK. De gegevens worden dan automatisch gevuld.
CodeHier geef je jouw relatie een unieke code of nummer
Bedrijf/NaamHier geef je de naam of bedrijfsnaam in van de relatie.
KvK-nrIndien je te maken hebt met een bedrijf dan vul je hier het KvK nummer in.
ContactpersoonVul hier jouw contactpersoon in.
GeslachtHier geef je aan of je te maken hebt met een man of vrouw. Maar je kan ook kiezen voor Afdeling
AanhefGeef hier aan hoe je wenst dat de aanhef is met betrekking tot de correspondentie die zal volgen
VestigingsadresHier geef je aan waar de relatie gevestigd is. Hiervoor vul je de velden: adres, postcode/plaats en land. Dit kan je ook opzoeken door het ingeven van postcode en huisnummer.
PostadresWerkt exact hetzelfde als vestigingsadres, alleen dan wat het postadres is. Je hebt de mogelijkheid om de gegevens in één keer te kopiëren vanuit het vestigingsadres.
ContactgegevensJe kan hier de volgende gegevens kwijt: telefoon, gsm, fax, e-mail, e-mail tbv factureren, email tbv herinneringen, website.
BetaalgegevensHier vul je in: IBAN, BIC, btw-nummer, soort, standaard grootboekrekening en de betalingstermijn. Ook kan je aangeven of je een SEPA-machtiging hebt. Dan geef je aan of het een eenmalige of doorlopende machtiging betreft. Vervolgens geef je het kenmerk van de machtiging en datum ondertekening op.
Mail & HerkenGeef bij jouw relatie aan of de facturen gemaild en herkend mogen worden.
Handigheden bij het invoeren van jouw relaties

Er zijn nog meer handigheden die je kan gebruiken bij het invoeren van relaties denk aan de volgende gegevens:

GegevensOmschrijving, wat in te vullen
Vrije veldenJe kan bij e-Boekhouden 10 standaard vrij velden definiëren. Dit doe je bij Beheer en vervolgens instellingen. Als je dat gedaan hebt, vul je naar jouw eigen inzicht deze velden verder in.
NotitieDit is een notitieblokje bij je klant. Hier kan je snel even wat informatie van de klant kwijt.
NieuwsbrievenJe geeft aan of je wel of geen nieuwsbrieven naar de relatie wilt gaan sturen. Tip: Je kan ook nieuwsbriefgroepen aanmaken om je relatie toe te kennen aan een bepaalde groep. Zodat alleen deze groep de nieuwsbrief krijgt.

Even een aantal handigheden op een rijtje bij het invoeren van relaties:

  • e-Boekhouden checkt automatisch of het ingevoerde btw-nummer geldig is.
  • Voer altijd eerst de IBAN in bij betaalgegevens. De BIC wordt dan automatisch voor je gevuld.
  • Wil je gegevens bijhouden maar hiervoor te weinig velden? Definieer zelf nieuwe invoervelden.
  • Je kan direct buitenlandse relaties controleren wat betreft geldigheid btw-nummer. Dit is een verplichting bij het doen van de ICP-Opgave.

Heb je al een relatiebestand? Ga deze dan niet allemaal 1 voor 1 toevoegen. e-Boekhouden kan namelijk relaties importeren. Dit scheelt je veel werk.


4.3.3 Nieuwsbrieven

Wil je nieuwsbrieven dan is dat heel eenvoudig. Je geeft per relatie aan of je diegene een nieuwsbrief wilt sturen. Je kan naast nieuwsbrieven dit ook inzetten om een mailing te sturen naar je relaties. Het handigste is eerst om groepen aan te maken voor je nieuwsbrieven. Op deze manier kan je vervolgens je klanten indelen in deze groepen. Zo kan je gericht nieuwsbrieven sturen naar je relaties. Soms willen je relaties geen nieuwsbrief ontvangen. Zij kunnen dan in jouw mail die je verstuurd hebt dit aangeven. Door zich af te melden voor de nieuwsbrief. Vervolgens wordt dit automatisch bijgewerkt in e-Boekhouden.


4.4 Factureren

Facturen opmaken en versturen, daar draait het uiteindelijk om. Er zijn verschillende manieren om daar aan te voldoen. Zodat jou precies kan doen wat de klant graag wilt.


Hoe werkt Facturen bij e-Boekhouden?

Gratis Starten Met e-Boekhouden

4.4.1 Facturen

Wil je jouw producten of diensten factureren dan kan dit door een factuur aan te maken. Dit doe je door de volgende gegevens in te vullen:

GegevensOmschrijving, wat in te vullen
RelatieHier kies je jouw relatie die je wilt gaan facturen. Is het een nieuwe relatie. Dan kan je die vanaf hier ook aanmaken.
FactuurnummerFactuurnummer wordt automatisch doorgenummerd. Hier hoef je in principe niet naar om te kijken.
FactuurdatumDe factuurdatum staat automatisch op de dag van vandaag. Deze kan je aanpassen als dat nodig is.
Uw kenmerk (optioneel)Hier kan je extra informatie kwijt. Vaak wordt dit gebruikt om bijvoorbeeld een ordernummer in te geven.
BetalingstermijnHier vul je het aantal dagen waar binnen de factuur voldaan moet zijn.
Uiterste betaaldatumDe uiterste betaaldatum wordt berekend door de ingevulde betalingstermijn
FactuurtekstWil je extra tekst kwijt bij je factuur? Dan vul je dat hier in.
SjabloonKies het factuursjabloon dat je wilt gaan gebruiken voor het versturen of printen van je factuur. Bij Beheer kan je extra sjablonen aanmaken.
VerzendwijzeZie de uitleg hieronder.
Verzendwijze

Je hebt hier de mogelijkheid om het volgende aan te vinken:
– Per reguliere posten versturen
De factuur wordt voor je klaar gezet om te printen.
– Per e-mail versturen
De factuur wordt voor je klaar gezet om te mailen.
– Factuurbedrag incasseren
Heb je een incasso-overeenkomst? Dan mag je het factuurbedrag incasseren. Je geeft aan of het een éénmalige of doorlopende machtiging en wat het kenmerk ervan is. En de datum van ondertekening. Verder vul je gegevens zoals: IBAN, tenaamstelling, plaats en de omschrijvingsregels in. Uiteindelijk wordt er een incassobestand gemaakt die je kan uploaden bij je bank.
– Factuur direct verwerken in de boekhouding
Door dit aan te vinken, wordt direct de factuur verwerkt in je boekhouding. Gebruik je deze optie dan kan je ook een mutatie-omschrijving invullen. Op deze manier kan je de boeking makkelijker terugvinden in je boekhouding.

Na invoeren basisgegevens, producten en diensten

Op je factuur vermeld je uiteindelijk de producten en diensten die je hebt verkocht. Je gaat deze dus toevoegen. Hierbij kan je kiezen uit de producten en die je van te voren hebt aangemaakt of je kan vanuit hier een willekeurige tekst invoeren en een prijs. Je hebt hierbij ook de optie om de betreffende product of dienst op te slaan in jouw standaardlijst. Belangrijke gegevens bij jouw product en dienst zijn o.a.: aantal, eenheid, code, omschrijving, prijs per eenheid, bedrag en btw. Afhankelijk van hoe je jouw factuursjabloon hebt ingericht komt dit wel of niet op de factuur die je gaat printen of per mail gaat versturen.

Vanuit printen en e-mailen kan je facturen die je hebt klaargezet in één keer afdrukken en versturen. Bij het afdrukken kan je facturen sorteren op postcode, factuurnummer, datum of bedrijfsnaam. Bij het versturen van je factuur kan je ook bijlagen meesturen en aangeven of er een UBL-bestand meegestuurd moet worden.

Heb je facturen klaargezet voor een incasso. Dan kan je bij incassobestand hier jouw bestand downloaden. Dit bestand ga je vervolgens uploaden bij jouw bank. Ook is het mogelijk om oude incassobestanden te downloaden.

Moet je een creditfactuur opstellen? Dan doe je exact hetzelfde als bij het aanmaken van de factuur. Alleen dan zet je voor de bedragen een “-“.


4.4.2 standaard facturen

Ben je continu dezelfde facturen aan het opmaken en verstuur je deze naar verschillende klanten? Dan kan het zijn dat je dus elke keer weer dezelfde gegevens opschrijft en dezelfde handelingen uitvoert. Het maken van standaard facturen is dan de uitkomst. Deze kan jezelf opbouwen en de gegevens die constant hetzelfde zijn vul je in. Ben je klaar met het opbouwen van een standaard-factuur en heb je deze opgeslagen. Dan kan je deze vervolgens raadplegen bij het toevoegen van facturen. Scheelt veel werk. Bij overzichten kan je kijken welke standaard facturen je hebt gemaakt. En eventuele oude standaard facturen kan je dan ook weer verwijderen.


4.4.3 Abonnementen

Heb je klanten die je periodiek hetzelfde bedrag factureert? Maak dan abonnementen aan. Bij het aanmaken van abonnement doe je eigenlijk hetzelfde als bij een factuur. Je vult dezelfde gegevens in als bij een factuur. Alleen enkele gegevens zullen anders zijn. Dat zijn de volgende gegevens:

GegevensOmschrijving, wat in te vullen
Naam abonnementHier geef je jouw abonnement een naam
StartdatumVul hier de datum, wanneer het abonnement in moet gaan.
ProlongatiedatumHier vul je de datum in wanneer de eerste factuur eruit moet gaan. Bij een nieuw abonnement is dit dus gelijk aan de startdatum. Bij een bestaand abonnement kan dit afwijken.
EinddatumGeef hier aan wanneer het abonnement verlopen is. Doorgaans vul je dit alleen in als het abonnement is opgezegd of een bepaalde looptijd kent.
Betaling perBepaal hier wanneer jouw abonnement factureert. Dit kan per: maand, 2 maanden, kwartaal, half jaar, jaar of 2 jaar.

Bij het overzicht, kan je zoeken naar abonnementen om te kijken welke abonnementen er allemaal aanwezig zijn. Hier wordt uiteindelijk een weergave gegeven van abonnementen die lopen en die gefactureerd mogen worden. Abonnementen die je mag factureren, ga je vervolgens factureren door de factuur te maken. Hierbij wordt er dus gekeken naar de prolongatiedatum, de opties die je hierbij hebt zijn als volgt:

  • Reeds verlopen
  • Binnen:
    • 1 week verlopen
    • 2 weken verlopen
    • 1 maand verlopen
    • 2 maanden verlopen

Heb je op deze wijze de facturen aangemaakt. Dan ga je naar het overzicht vanuit waar je de facturen kan mailen of printen. Vanuit hier ga je dan jouw factuur versturen.


4.4.4 Producten/Diensten

Je hebt gemerkt dat als je een factuur wil sturen, dat je dus producten en diensten in rekening brengt. Om hier goed mee om te gaan, kan je van te voren deze producten en diensten vastleggen. Vanuit een factuur kan je deze artikelen en diensten weer raadplegen. Zo kan je jouw producten en diensten op meerdere plekken gebruiken. Denk aan abonnementen, offertes en voorraad. Bij het aanmaken van een artikel of dienst vul je de volgende gegevens in:

GegevensOmschrijving, wat in te vullen
GroepHier kan je jouw artikelen en diensten indelen in groepen. Om een duidelijker beeld te krijgen van jouw producten of diensten.
CodeGeef jouw artikel een unieke code, zodat deze opgeslagen kan worden.
OmschrijvingVul hier in wat de omschrijving van het product of dienst is.
EenheidKies hier de eenheid die bij het artikel hoort.
Inkoopprijs exclusief btwVul hier jouw inkoopprijs exclusief btw in.
Verkoopprijs exclusief btwVul hier jouw inkoopprijs inclusief btw in.
Verkoopprijs inclusief btwBepaald hier wat jouw verkoopprijs inclusief btw is.
Btw percentageHier geef je aan welke btw-code van toepassing is op het artikel.
TegenrekeningBepaal hier waar de omzet naar toegaat. Kies het juist grootboekrekening.
KostenplaatsGebruik je kostenplaatsen dan kan je hier eventueel een kostenplaats invullen die bij het artikel hoort.
Voorraadadministratie

Wil je ook een voorraadadministratie bijhouden? Dan kan je deze keuze ook aanvinken per artikel. Ook kan je aangeven of een artikel of dienst nog wel actief is.

Heb je al een artikelbestand? Dan heb je ook de mogelijkheid om deze te importeren.

Staan jouw eenheden of groepen er niet tussen? Dan kan je deze eenvoudig aanmaken, door deze toe te voegen. Bij het aanmaken van een eenheid geef je de enkelvoudige en meervoudige benaming op. Bij het aanmaken van een groep, geef je aan wat de code en omschrijving is.


4.4.5 Offertes

Voordat je aan de slag gaat met offertes, zorg ervoor dat je eerst een offertesjabloon hebt. Je moet hierbij denken aan het maken van tekstblokken, afbeeldingen plaatsen, offerteregels opstellen, het instellen van extra pagina’s, je eigen briefpapier gebruiken. e-Boekhouden heeft hier uitgebreide informatie over. Deze is terug te vinden op hun website. Het opstellen van offertesjablonen doe je bij Beheer.

Bij het aanmaken of wijzigen van de offerte moet je de volgende gegevens invullen:

GegevensOmschrijving, wat in te vullen
StatusHier heb je de mogelijkheid om een status in te geven. De volgende standaardwaarden zijn aanwezig:
01. Ingevoerd
02. Verzonden
03. Wacht op antwoord
04. Geaccepteerd
05. Gefactureerd

Staat jouw status er niet tussen? Dan kan je ook zelf statussen aanmaken.
OffertenummerHet offertenummer wordt automatisch gecreëerd. Deze kan je handmatig aanpassen.
In behandeling bijHeb je meerdere gebruikers? Dan kan je hier aangeven bij wie de offerte in behandeling is.
RelatieHier kies je aan wie je de offerte richt.
Kenmerk klantGeef hier een kenmerk in dat je mee wil nemen op de offerte.
DatumAutomatisch komt hier de datum van vandaag te staan. Deze kan je handmatig aanpassen.
VervaldatumGeef hier de datum in tot wanneer de offerte geldig is.
SjabloonKies hier welk sjabloon je wilt gaan gebruiken
Notitie ten behoeve van klantHier kan je tekst of een opmerking toevoegen aan je offerte.
Notitie (intern)Dit is een interne notitie, waarbij je gegevens over bijvoorbeeld het contact kan vastleggen.
Offerte-overzicht

Heb je de offerte aangemaakt, dan kan je bij het overzicht de offerte terugvinden. Naast het terugvinden kan je hier ook meer informatie vinden en bepaalde acties uitvoeren. In eerste instantie toon het overzicht jou o.a. de volgende informatie:

  • Offertenummer
  • Status van de offerte
  • Datum van de offerte
  • Vervaldatum van de offerte
  • Welke relatie het betreft
  • Het kenmerk van de klant
  • Wie de offerte in behandeling heeft
  • Totaal van de offerte exclusief btw
  • Het btw-bedrag
  • Totaal van de offerte inclusief btw
  • Wat jouw volgende actie is
Nog meer informatie over de offerte

Wil je nog meer informatie dan kan je de offerte inzien. Hier zijn de volgende tabbladen aanwezig: Producten/diensten, voortgang, bestanden, agenda, facturen. Hieronder staat beschreven wat je op elk tabblad kan.

TabbladWat kan je hier doen
Producten/DienstenHier kan je inzien welke producten en diensten op de offerte staan. Het is mogelijk om deze te verwijderen of aan te passen. Ook is het mogelijk om extra producten of diensten aan de offerte toe te voegen.
VoorgtangBij voortgang kan je zien wat er tot nu toe gebeurt is. Je ziet de acties die zijn uitgevoerd en je kan nieuwe acties toevoegen. Aan deze acties zit een voortgangssoort gekoppeld. Je kan ook extra voortgangssoorten toevoegen als dat handig is.
BestandenHier heb je inzicht in de bestanden die bij de offerte horen. Ook kan je extra bestanden toevoegen.
AgendaDit is bedoeld voor je vervolgstappen. Je kan bijvoorbeeld noteren, wanneer je de offerte wil gaan na bellen. Als de offerte akkoord is kan je bijvoorbeeld belangrijke data hierin noteren. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van de eerste termijnfactuur.
FacturenHier heb je een overzicht van facturen die je hebt gestuurd die bij de desbetreffende offerte hoort.

Een offerte kan je altijd in PDF bekijken en eventueel printen. Ook kan je de offerte gemakkelijk per mail versturen en eventuele bijlages toevoegen. Ook kan je de offerte kopiëren voor als je een nieuwe offerte wil maken die exact hetzelfde mag zijn. Uiteindelijk wil je graag dat de offerte akkoord bevonden wordt. Daarna kan je het facturatieproces starten. Je hebt hierbij drie opties:

  1. Één of meerdere offerteregels factureren
  2. Percentage van het offertebedrag factureren
  3. Een bepaald bedrag factureren

4.4.6 Voorraad

Wil je gebruik maken van de voorraadadministratie dan dien je deze functionaliteit eerst aan te zetten. Daarna zul je producten moeten aanmaken om een voorraad te kunnen bijhouden. Een voorraadadministratie kan je handmatig bijhouden, via de inkoopfactuur en via de verkoopfactuur.

Het handmatig bijwerken van je voorraad doe je meestal als je jouw voorraad voor het eerst gaat invoeren (beginstand), bij derving, bij het uitvoeren van een inventarisatie. Bij het toevoegen van een toename of afname van de voorraad vul je de volgende gegevens in:

GegevensOmschrijving, wat in te vullen
ArtikelBepaal hier van welk artikel je de voorraad wilt gaan wijzigen
DatumGeef hier de datum aan wanneer de voorraadwijziging heeft plaatsgevonden
AantalVul hier de toename of afname van de voorraad
Voorraadwaarde per stukGeef de waarde van het artikel in (standaard inkoopprijs van het artikel, mag dus afwijken)
OpmerkingenHier kan je eventuele uitleg kwijt over je voorraadwijzing die je wilt doorvoeren

Heb je een inkoopfactuur ontvangen? Dan kan je vanuit het scherm waar je de inkoopfactuur invoert, naar het scherm van invoelen van jouw voorraad. Eerst voer je jouw inkoopfactuur in, na het opslaan van de inkoopfactuur komt er te staan dat de mutatie is opgeslagen. Daarnaast staat een hyperlink “voorraad invoeren”. Als je hier op klikt kom je in het scherm terecht waar je jouw voorraadmutatie kan ingeven. Het voordeel van deze werkwijze is dat het factuurnummer en de relatie gekoppeld zijn aan de voorraadmutatie.

Vanuit een verkoopfactuur is het bijhouden van je voorraad eenvoudiger. Zorg ervoor dat het vinkje automatische voorraadverwerking aan staat bij jouw product. Op het moment dat je een factuur verstuurt vanuit de functionaliteit Facturen, voeg je het product toe op je factuur. Als je de factuur hebt opgeslagen wordt automatisch ook de voorraad bijgewerkt.

Voorraad actualiseren

Uiteindelijk kan je jouw voorraad actualiseren. Hiervoor is een handige tool aanwezig. Deze tool werkt alleen als je gebruikt maakt van één inkooprekening. Maak je gebruik van meerdere inkooprekeningen, dan moet je handmatige voorraadboekingen invoeren. De tool werkt als volgt:

  1. Geef aan per welke datum je de voorraad wilt bijwerken.
  2. Selecteer de grootboekrekeningen waarop je jouw inkopen boekt. Altijd een winst-en-verliesrekening.
  3. Kies hier jouw grootboekrekening waarop de voorraad geboekt moet worden. Altijd een balansrekening.

4.5 Boekhouden

Hier komen we bij de kern, namelijk boekhouden. Je mag er van verwachten dat alle nodige zaken aanwezig zijn en goed functioneren.


Hoe werkt boekhouden bij e-Boekhouden?

Gratis Starten Met e-Boekhouden

4.5.1 Invoeren

Je boekhouden start je door diverse financiële gebeurtenissen in te voeren. Zo zijn er facturen, afschriften, bonnetjes en ga je memoriaalboekingen maken.

Facturen

Bij facturen kan je inkoop- en verkoopfacturen invoeren. Heb je ook de factuurmodule? Dan kan je het beste vanuit daar de facturen in je boekhouding verwerking. Om facturen in je boekhouding te verwerken vul je de volgende gegevens in:

GegevensOmschrijving, wat in te vullen
Soort boekingGeef hier aan of je de factuur ontvangen of verstuurd hebt.
RelatieNaar wie heb je de factuur verstuurd of ontvangen? Geef hier jouw relatie in.
DatumHier vul je de factuurdatum in
OmschrijvingVul hier in wat voor omschrijving je aan de factuur wil geven.
FactuurnummerVul het factuurnummer in dat op de factuur staat.
BetalingstermijnGeef hier aan binnen hoeveel dagen de factuur voldaan moet zijn.
BoekstukHier kan je nog een afwijkende nummering ingeven. Het is een optioneel veld en niet verplicht.
BTWGeef vervolgens aan of de bedragen je invoert inclusief of exclusief btw zijn.

Heb je bovenstaand ingevuld? Dan ga je de factuurregels invullen. Per factuurregel geef je de bedragen in en ook de btw-code. De btw wordt vervolgens automatisch berekend. Uiteindelijk selecteer je een grootboekrekening en eventueel een kostenplaats waar de bedragen op geboekt mogen worden.

Afschrift/bonnetjes

Bij afschriften en bonnetjes geef je aan of:

  1. Je geld ontvangen of uitgegeven hebt
  2. Je een factuurbetaling ontvangen of verstuurd hebt.

Heb je geld ontvangen of uitgegeven dan vul je de volgende gegevens:

GegevensOmschrijving, wat in te vullen
Soort boekingGeef aan of je geld hebt ontvangen of hebt uitgegeven
RekeningSelecteer op welke rekening dit betrekking heeft. Denk bijvoorbeeld aan jouw kas of bank
DatumGeef hier de datum in wanneer je hebt geld hebt ontvangen of uitgegeven.
OmschrijvingVoer een omschrijving voor je betaling in
BoekstukHier kan je een eigen gekozen nummerreeks invoeren
BtwGeef aan of de bedragen die je invult inclusief of exclusief btw zijn

Vervolgens geef per regel het bedrag, btw-code, tegenrekening en eventueel een kostenplaats in.

Het vastleggen van een factuurbetaling die je ontvangen of verstuurd hebt is een stuk eenvoudiger. Je hoeft dan enkel de open post te selecteren. De gegevens heb je immers als ingevoerd op de factuur.

Memoriaal

Met een memoriaalboeking kan je een bedrag van de ene grootboekrekening overplaatsen naar een andere grootboekrekening. Vul de volgende gegevens in en ga als volgt te werk:

GegevensOmschrijving, wat in te vullen
Soort boekingJe hebt hier geen keuze. Staat altijd op memoriaal
RekeningHier geef je de rekening in waarvan je het bedrag wilt gaan verplaatsen.
RelatieWil je een open post verrekenen? Dan kan dat door een relatie in te geven
DatumGeef hier de datum in wanneer de boeking moet gaan plaats vinden
OmschrijvingHier geef je jouw boeking een omschrijving mee.
FactuurnummerTyp hier het factuurnummer in, wanneer je een open post wilt verrekenen
BoekstukHier kan je een eigen nummerreeks invoeren
TegenrekeningKies de rekening waar het bedrag naar verplaats mag worden
KostenplaatsMaak je gebruik van kostenplaatsen? Dan heb je hier de keuze of je een kostenplaats wilt gaan invullen

Wil je het bedrag van jouw grootboekrekening over meerdere grootboekrekeningen verdelen. Dan is dat mogelijk om meerdere grootboekrekeningen toe te voegen.


4.5.2 Importen van boekingen

Zodra we het over importeren van boekingen hebben, dan hebben we het nu over het importeren van bankafschriften. Hiervoor ga je eerst bij jouw bank een digitaal afschrift downloaden. Dit mag een MT940- of Csv-bestand zijn. Vervolgens ga je dit bestand uploaden in je boekhouden en selecteer je op welke rekening het betrekking heeft. Je hebt hierbij de optie om dubbele mutaties niet te importeren. Maar ook al heb je hiervoor gekozen het beste is om een overlappende periode niet te importeren. Want er is geen garantie dat het ontdubbelen altijd goed gaat.

Bankmutaties worden automatisch verwerkt als er een open post tegenover staat. Deze worden aan elkaar gematcht door middel van het factuurnummer. Dit dient dus terug te komen in de omschrijving van de bankmutatie. De mutaties die niet worden gematcht moet je handmatig verder verwerken.

Je hebt niet tegenover elke mutatie een factuur of open post staan. Maar toch komen dezelfde betalingen of uitgaven terug. Om deze toch automatisch te verwerken kan je automatische importregels aanmaken. Zo kan je er voor zorgen deze toch automatisch verwerkt worden.

Je komt erachter dat je tijdens het importeren van je bankafschrift nog niet helemaal bij bent met het invoeren van je facturen en bonnetjes? Dan heb je de mogelijkheid om deze alsnog in te voeren. Vervolgens kan je jouw afschriftregels opnieuw automatisch verwerken. Waarschijnlijk wordt dan de match wel gevonden.

Bij een aantal banken heeft e-Boekhouden ook een volautomatische bankkoppeling. Dat is het meest gunstige, want dan hoef je helemaal niet meer met export en import functionaliteit te werken.


4.5.3 Overzichten

Er zijn diverse overzichten waar jij waardevolle informatie uit kunt halen. Zoals balans, winst & verlies, grootboekoverzicht, mutatieoverzicht, open posten, vaste activa en een aantal overzicht die onder overig worden geplaats.

Bij de balans krijg je een overzicht van jouw bezittingen en schulden. Je kan een datum tot en met ingeven om de balans vanaf die datum te zien. Wil je meer informatie te zien krijgen op de balans, dan kan je ook groepen en kostenplaatsen weergeven.

Jouw resultaat bekijken die je bij winst & verlies. Dit kan per maand, kwartaal, jaar of je maakt een vrije selectie. Wil je beter inzicht dan kan je een periode ook vergelijken met een andere periode. Ook kan je een vergelijking maken met een budgetscenario. Maak je gebruik van kostenplaatsen dan kan je deze ook laten weergeven.

Soms wil je een overzicht van je grootboek. Ook dit is mogelijk per, maand, kwartaal, jaar of een vrije selectie. Je kan een overzicht van een bepaalde grootboekrekening opvragen. Maar ook van een bepaalde rekening tot een bepaalde rekening. Het is daarom handig om goed aandacht te besteden aan jouw grootboekrekeningschema.

Wil je een boeking/mutatie opzoeken dan ga je naar dit overzicht toe. Hier kan je de laatste boekingen vinden die je gemaakt. Door het zoekscherm in te vullen kan je eenvoudig je boeking terug vinden. Je kan zoeken op: datum, mutatienummer, bedrag, soort boeking, relatie, btw-code, factuurnummer, omschrijving en boekstuk.

Open posten

Bij open posten kan je een overzicht krijgen van je debiteuren en crediteuren. Je kan een datum invullen, zo krijg je een historisch overzicht van je open posten. Ook kan je een relatie ingeven om enkel de open posten van deze relatie in te zien. Vervolgens kan je ook de betaalde facturen laten weergeven, groeperen per relatie, een uitgebreid overzicht tonen. Bij het uitgebreid overzicht zie je hoelang de post al open staat. Ook kan je inzien wat de status is van het incassobureau. Verder kan je bij open posten met betrekking tot debiteuren:

  • Facturen met elkaar verrekenen
  • Facturen aanbieden bij incassobureau
  • Posten aanmanen per post
  • Posten aanmanen per mail
  • Een proef aanmaning van posten maken

Bij de crediteuren is het mogelijk:

  • Facturen met elkaar te verrekenen
  • Een betaalopdracht exporteren voor je internetbankieren

Bij vaste activa zie je een overzicht terug van al jouw activa die je hebt ingevoerd. Dit kan je per jaar bekijken. Je ziet de aanschafdatum, aanschafwaarde per 1-1, investering boekjaar, aanschafwaarde per 31-12, afschrijvingen tot 1-1, afschrijvingen boekjaar, afschrijvingen tot 31-12. uiteindelijk volgt de boekwaarde per 31-12 en kan je zien in hoeveel jaren je het afschrijft.

Bij overige is het mogelijk om een overzicht te krijgen in de vorm van een kolommenbalans, liquiditeitsprognose en actuele stand. Bij de kolommenbalans kan je eerst kiezen van welke periode je een overzicht wilt. Vervolgens wordt de beginbalans, proefbalans, saldibalans, resultaat en eindbalans getoond. De liquiditeitsprognose toont kort wat hoeveel geld je op dit moment hebt, jouw debiteuren, crediteuren en vervolgens of je btw moet gaan betalen of terug krijgt. De soms de hieruit volgt is jouw prognose. De actuele stand geeft een overzicht van jouw top 10 klanten en leveranciers. Ook hoeveel facturen je ontvangen en betaald hebt.


4.5.4 Aangiftes

Je hebt hier een overzicht van je btw-aangifte, ICP-opgave en verstuurde aangiftes. De btw-aangifte is gemakkelijk in te zien per maand, kwartaal of jaar. Vanuit hier kan je jouw aangifte ook verzenden naar de belastingdienst en de btw-aangifte verwerken in jouw boekhouden. de belastingdienst stuurt jouw een terugkoppeling per mails als ze de aangifte hebben ontvangen. Doe je zaken met het buitenland? Een IC-opgave versturen gaat op dezelfde manier. Let op dat je altijd de OB-nummers controleert. Een naheffing van de belastingdienst is namelijk nooit leuk. Bij e-Boekhouden wordt dit makkelijk aangegeven met een groen vinkje als het OB-nummer geldig is. Heb je de btw aangifte of ICP opgave elektronisch verstuurd dan is het overzicht terug te vinden bij verstuurde aangiftes.


4.5.5 Kostenplaatsen

Werk je met kostenplaatsen dan kan je ze hier beheren. Je kan onder andere kostenplaatsen toevoegen, verwijderen en wijzigen. Ook kan je in een samenvatting bekijken wat er geboekt is op de kostenplaatsen. Per kostenplaats is het mogelijk om de ontwikkelingen te volgen.


4.6 Wat heeft e-Boekhouden nog meer waarvan de werking van bekeken kan worden?

Tot zover de werking van e-Boekhouden, maar we kunnen nog veel meer onderwerpen toelichten. Zo heeft e-Boekhouden ook een app. Door deze te downloaden kan je ook op je tablet of mobiel aan de slag. Ook is er een Scan & Herken voor je inkoopfacturen. Daarom zijn er nog de volgende reviews over e-Boekhouden aanwezig op deze website:


H5. Wat zijn de voor- en nadelen van e-Boekhouden.nl?

In dit gedeelte worden de voor- en nadelen van e-Boekhouden belicht. Een nadeel kan ook uiteraard weer een voordeel zijn. Of net weer andersom. Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt.

Om zelf een oordeel te kunnen geven over deze voor- en nadelen kan je het beste eerst een account aanmaken bij e-Boekhouden. Dat kan via onderstaande button.


5.1 Voordelen van e-Boekhouden

  • Overstappen van je Excel boekhouden naar e-Boekhoud is heel eenvoudig door de importmogelijkheden die e-Boekhouden biedt.
  • Eenvoudig als je geen boekhoudkennis hebt, veel documentatie en goede supportdesk.
  • e-Boekhouden is goedkoop, voor starters zelfs eerste jaar gratis.
  • Veel informatie gratis te vinden, zoals een knowledgebase, handleidingen, videotrainingen, cursussen.
  • De uren die je toevoegt in e-Boekhouden zijn eenvoudig om te zetten naar een factuur
  • Je kan facturen eerst klaar zetten en vervolgens in één keer printen of mailen.
  • Je kan facturen eerst klaarzetten en later definitief verwerken in je boekhouden.
  • Er is een duidelijk overzicht van facturen welke je geprint, gemaild en verwerkt in je boekhouding hebt.
  • Er zijn veel mogelijkheden om te koppelingen.
  • Snelle telefonische support als je even vastloopt.

5.2 Nadelen van e-Boekhouden

  • De laatste relatie blijft staan als je een factuur verstuurt. Zo is de kans groter dat je factuur naar de verkeerde relatie stuurt.
  • Bij het verrekenen van open posten moet je handmatig een factuurnummer ingeven. Makkelijk zou zijn geweest een overzicht met factuurnummers en bedragen.
  • Wil je altijd jouw verkoopfacturen direct verwerken in je boekhouding? Dan moet je altijd dit vinkje opnieuw aanzetten.
  • Scan & Herken van facturen is allen tegen betaling beschikbaar.
  • Je kan wel projecten aanmaken, maar verwacht geen uitgebreide bewaking hierop.
  • Had factureren van abonnementen had makkelijker gekund.
  • Het opstellen van sjablonen is redelijk omslachtig en vergt veel tijd. Documentatie en uitleg hierover is goed.
  • Je offerte is nagenoeg hetzelfde als een factuur. Het is lastig om een mooie commerciële offerte te maken.
  • Mogelijkheden bijhouden voorraad is beperkt en vanuit inkopen lastig te registreren (gaat niet automatisch)
  • Er wordt veel gewerkt met pop-ups om bijvoorbeeld gegevens aan te passen.

H6. Beoordelingen van e-Boekhouden.nl (e-Boekhouden review)

Mijn ervaring met e-Boekhouden is goed. Het is uiteraard niet helemaal perfect, maar het voldoet prima. Daarmee bedoel ik het kan alles wat je van een boekhoudprogramma mag verwachten. Het is daarom ook zeker geschikt voor starters en ZZP’ers. Zij kunnen tegen lage kosten in aanraking komen met boekhouden. Heb je een vraag of loop je ergens tegen aan? Dan is het antwoord snel terug te vinden als je om support vraagt. Het is terug te vinden in hun knowledgebase, handleidingen, videotraining of gratis cursus boekhouden. Deze informatie is nog waardevoller dan het boekhoudprogramma zelf. Want zo kan je echt zelf je boekhouding gaan doen. En samenwerken met je accountant of boekhouder is heel eenvoudig mocht je toch nog vragen aan hem willen stellen. Begint je bedrijf te groeien en krijg je bijvoorbeeld meer medewerkers in dienst? Dan kan het zo zijn dat de mogelijkheden in e-Boekhouden wat beperkt worden.

In het kort:

  • e-Boekhouden biedt veel functionaliteiten aan.
  • Je krijgt precies wat ze ook beloven op o.a. hun website
  • Service is uitstekend, beter dan verwacht
  • Er zijn een aantal nadelen, maar de kwaliteit is mijn inziens beter dan de prijs die je ervoor betaald.
  • Zeer geschikt voor starters, het is de eerste 15 maanden gratis. Je loopt dus geen enkel risico.

Beoordeling:

Online Boekhoudprogramma e-Boekhouden (5 sterren)
Online Boekhoudprogramma e-Boekhouden (5 sterren)

Beoordeling door F. de Haan,

15 mei 2020
5

Deze beoordeling is tot stand gekomen door:

  1. Eerst te kijken voor wie e-Boekhouden bedoeld is.
  2. De functionaliteiten bekijken
  3. De prijs van e-Boekhouden te bekijken
  4. De werking van de functionaliteiten uit te voeren
  5. Voor- en nadelen van e-Boekhouden te benoemen.

Op dit moment van schrijven hebben naast mijn oordeel hebben ook ruim 230 anderen het online boekhoudpakket onafhankelijk beoordeeld. Hier blijkt dat e-Boekhouden ook echt hoog scoort. Dit heeft namelijk geresulteerd in een score van 9,3 op Trustpilot.

Lees hier nog meer over ervaringen van anderen over e-Boekhouden.


H7. Nu aan de slag met e-Boekhouden.nl

Na deze e-Boekhouden review kan het geen kwaad om e-Boekhouden uit te gaan proberen. Je kan namelijk een gratis proefaccount nemen en voor je het weet ben je ingelogd bij e-Boekhouden. Dit zonder betaling of creditcard. Ga als volgt te werk:

e-Boekhouden

Start Jouw Gratis Proefabonnement bij e-Boekhouden

  1. Ga naar de website
  2. Vul jouw gegevens in.
  3. Log in en kijk even rond
  4. Bepaal of dit boekhoudprogramma bij jou past.
  5. Vragen of onduidelijkheden? Stel gerust je vraag.
  6. 15 maanden gratis voor starters.
Gratis Starten Met e-Boekhouden

H8. Je zoekt hulp? Of wil je een gratis e-Book ontvangen?

Vul hieronder jouw gegevens in en stel jouw vraag of geef aan dat je het e-Book wilt ontvangen:






    H9. Boekhouden niks voor jou? Besteed het uit!

    Het kan natuurlijk zo zijn dat je helemaal geen affiniteit met boekhouden hebt. Hopelijk heeft deze e-Boekhouden review je van gedachte veranderd. Niet? Het beste kan je dan jouw boekhouden het beste uitbesteden. Neem dan eens een kijkje op de volgende pagina:

    Diensten / Offertes vergelijken


    e-Boekhouden

    Start Jouw Gratis Proefabonnement bij e-Boekhouden

    1. Ga naar de website
    2. Vul jouw gegevens in.
    3. Log in en kijk even rond
    4. Bepaal of dit boekhoudprogramma bij jou past.
    5. Vragen of onduidelijkheden? Stel gerust je vraag.
    6. 15 maanden gratis voor starters.
    Gratis Starten Met e-Boekhouden

    Meer blogs over e-Boekhouden

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Wij gebruiken cookies om onze website zo goed mogelijk te optimaliseren :). Meer informatie

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close